کمتر از دو سال پیش بود که مدل هوش مصنوعی ChatGPT به جهان معرفی شد و همه را مجذوب خود کرد. در آن زمان بسیاری از این فناوری ترسیدند و بسیاری هم به آن امید بستند که باعث پیشرفت و تولید ثروت شود. به خصوص سرمایه گذاران خوشبینی که مبالغ کلان در این حوزه سرمایه گذاری کردند تا از این قافله عقب نمانند و به زودی دوران «پول پارو کردن» شان شروع شود.

هوش مصنوعی:‌ خرج زیاد و سود کم؟

اما گاردین در مقاله جدیدی که منتشر کرده به سودآور بودن هوش مصنوعی شک دارد و گزارش می‌دهد این همه هزینه در این حوزه هوش مصنوعی هنوز به هیچ وجه حتی سر به سر هم نشده،‌ چه برسد به اینکه «سودآوری»‌ و «درآمدزایی» کرده باشد!

هفت غول بزرگ تکنولوژی در جهان، از جمله مایکروسافت، گوگل، اپل، متا، آمازون، و …، هنوز نتوانسته‌اند از سرمایه‌گذاری‌های کلانی که داشته‌اند سود قابل‌توجهی کسب کنند. بنابراین تعجبی ندارد که قیمت سهام این شرکت‌ها در ماه‌های اخیر کاهش یافته باشد.

البته با این وجود که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال نتایج فوری هستند،‌ اما رهبران و سرمایه گذاران سیلیکون ولی به خوبی درک می‌کنند که «زمان» در چنین سرمایه گذاری‌هایی بسیار مهم است. درست است که هوش مصنوعی نمی‌تواند به سرعت به سوددهی برسد و ممکن است برخی سرمایه‌گذاران از این حوزه عقب‌نشینی کنند،‌ اما بسیاری از رهبران تکنولوژی همچنان معتقدند که این سرمایه گذاری قرار نیست چند ماهه نتیجه دهد؛‌ و زمان نیاز است تا هوش مصنوعی به نقطه پولساز بودن برسد. بنابراین بازهم به تزریق سرمایه ادامه می‌دهند. اخیرا هم در خبرها دیده بودیم که اپل و انویدیا در OpenAI سرمایه گذاری کرده‌اند.