تقلید صدای افراد، ساخت عکس و ساخت ویدیو با هوش مصنوعی تا به حال از شاهکارهای وحشتناک و خطرناک بوده، اما به زودی هوش مصنوعی می‌تواند دست خط ما را هم تقلید کند و دقیقا مشابه ما امضا کند و بنویسد!

به نقل از بلومبرگ محققان دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید ابوظبی (MBZUAI) می گویند که نوعی فناوری را توسعه داده اند که می‌تواند تنها بر اساس چند پاراگراف مطلب دست نویس از یک شخص، دستخط او را تقلید کند. محققان این دانشگاه از یک مدل ترانسفورماتور برای رسیدن به این تکنولوژی استفاده کردند. مدل ترانسفورماتور نوعی شبکه عصبی است که برای یادگیری محتوا و معنا در داده های متوالی طراحی شده است.

محققان هنوز این ویژگی را پابلیک نکرده‌اند، اما همین خبر به تنهایی نشان‌دهنده گامی رو به جلو در زمینه‌ای بسیار مهم و قابل توجه است. تا به حال اپلیکیشن‌ها و حتی روبات‌هایی را داشتیم که می‌توانستند دست خط بسازند، اما پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی تکنیک‌های تشخیص کاراکتر را به‌طور چشمگیری سرعت بخشیده است.

آیا باید نگرانش باشیم؟

مانند دیگر ابزارهای هوش مصنوعی، جنبه های مثبت و منفی زیادی این ابزار هم وجود دارد ولی نمی دانیم که آیا فوایدش بیشتر از مضرات آن خواهد بود یا خیر. این فناوری می تواند به مجروحان کمک کند تا بدون برداشتن خودکار بنویسند، اما خطر جعل و سوء استفاده انبوه را نیز به همراه دارد. دو تن از محققین در مصاحبه ای گفتند که این ابزار باید با دقت به کار گرفته شود.

محققان این دانشگاه گفته اند که نیاز است درباره این ابزارها آگاهی عمومی ایجاد شوند و ابزارهایی برای مبارزه با جعل ایجاد کنیم. البته هوش مصنوعی در کنار خطرات و تهدیداتی که دارد، در شناسایی و تشخیص بیماری هایی همچون زوال عقل موثر است.