پژوهشگران به کمک هوش مصنوعی موفق به شکستن یکی از پرکاربردترین سیستم‌های امنیتی CAPTCHA شدند. این سیستم امنیتی برای تشخیص انسان‌بودن کاربر و جلوگیری از ورود ربات‌ها به وب‌سایت‌ها طراحی شده بود.

پژوهشگران دانشگاه ETH زوریخ سوئیس از روش‌های پیشرفته یادگیری ماشین، برای حل‌کردن 100درصد کپچاهای تولیدی با محصول reCAPTCHAv2 استفاده کردند. تعداد تلاش‌های هوش مصنوعی مشابه با تعداد تلاش‌های کاربران انسانی بود.

بهره‌برداری از CAPTCHAهای مبتنی بر تصویر توسط فناوری هوش مصنوعی

بر اساس گزارش decrypt، نویسندگان این تحقیق یادآور شدند که «فناوری هوش مصنوعی می‌تواند از کپچاهای مبتنی بر تصویر استفاده کند.» قبلا هم ادعا شده بود که انسان‌ها بهتر از کامپیوترها می‌توانند پازل‌ها را حل کنند اما با این وجود، این موضوع دیگر درست نیست.

حل کردن کپچا با هوش مصنوعی

نقش انسان در شکست CAPTCHA توسط هوش مصنوعی

لازم به ذکر است که فرآیندی که پژوهشگران برای شکست reCAPTCHAv2 استفاده کردند، کاملا خودکار نبوده و کمک انسانی هم در آن دخیل بوده؛ اما درآینده نزدیک یک فرآیند خودکار برای دورزدن این سیستم وجود دارد.

فیلیپ مک، مسئول مرکز عملیات امنیت سایبری در یک سازمان دولتی بزرگ گفت: «من تعجب نمی‌کنم اگر این موضوع در کوتاه‌مدت رخ دهد.»

جایگزینی احتمالی CAPTCHA با روشی جدید

با توجه به بهبود ربات‌ها در حل کپچاها شرکت‌هایی مانند گوگل به‌طور مداوم به دنبال افزایش پیچیدگی محصولات خود هستند و این موضوع باعث ناراحتی انسان‌ها هم می‌شود؛ چون باید زمان بیشتری برای حل پازل‌ها داشته باشند.

برخی از افراد می‌گویند شاید بهتر باشد که کپچاها از بین بروند و مورد امنیتی دیگری به‌جای آن‌ها بیاید. از طرفی از بین رفتن CAPTCHA پیامدهای جدی را به دنبال دارد. تبلیغ‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات دچار مشکل بزرگی می‌شوند.

درکل هوش مصنوعی مسیر صعودی پیشرفت را درپیش گرفته و در همه عرصه‌ها شگفتی به‌وجود آورده. به تازگی هم خبر کشف صدها تپه نگاره باستانی با هوش مصنوعی منتشر شده است.