بحث و جدال‌ها پیرامون آموزش مدل‌های هوش مصنوعی از روی آثار ثبت شده تمامی ندارد! به نظر شما اگر یک مدل هوش مصنوعی از تصاویر یک مدل هوش مصنوعی دیگر استفاده کند،‌ قانون کپی رایت نقض شده است؟‌ خب این موضوع بحث اخیر بین دو شرکت ادوبی و Midjourney است!

سال پیش بود که شرکت ادوبی حین معرفی مدل هوش مصنوعی خود (یعنی Firefly) اعلام کرد که این مدل را فقط با استفاده از صدها میلیون تصویر Adobe Stock آموزش داده است. اما حالا گزارشات جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد ظاهرا ادوبی برای آموزش مدل هوش مصنوعی Firefly خود،‌ از محتوای تولید شده توسط ابزارهای هوش مصنوعی رقیب،‌ یعنی میدجورنی نیز استفاده کرده است!

آیا ادوبی تصاویر رقیبش را سرقت کرده است؟

Bloomberg گزارش داده که شرکت ادوبی برای آموزش مدل هوش مصنوعی خود از تصاویر Midjourney ،‌هوش مصنوعی تصویرساز رقیب هم استفاده کرده و همین موضوع باعث بحث های زیادی درباره مالکیت معنوی داده‌های آموزشی هوش مصنوعی و نتیجه این کار است. نکته مهم اینجاست که شرکت ادوبی هنگام راه اندازی مدل هوش مصنوعی Firefly بااطمینان گفته بود که مشتریان سازمانی می‌توانند با خیال راحت از ابزارهای ما استفاده کنند چراکه قانون کپی رایت را رعایت کرده‌ایم!

بیشتر بخوانید: ساخت عکس با هوش مصنوعی

پاسخ ادوبی چه بود؟

ادوبی، خالق محبوب‌ترین نرم‌افزار ویرایش تصویر یعنی فتوشاپ، اعلام کرده است که تنها بخش کوچکی (حدود 5 درصد)‌ از تصاویر مورد استفاده برای آموزش Firefly توسط پلتفرم‌های هوش مصنوعی دیگر تولید شده‌اند و این اتفاق غیرعمدی بوده چراکه کاربران می‌توانند تصاویری که (با هر هوش مصنوعی)‌ ساخته‌اند را در Adobe Stock منتشر کنند.

بااین حال برخی معتقدند استفاده از تصاویر تولید شده توسط رقبا، می‌تواند به نوعی سرقت معنوی تلقی شود. در مقابل، عده‌ای بر این باورند که در دنیای هوش مصنوعی، تبادل و اشتراک‌گذاری داده‌ها امری رایج و حتی ضروری است. نظر شما چیست و به نظرتان این کار ادوبی اشتباه بوده؟