همینطور که هوش مصنوعی و به خصوص ابزارهای تصویرساز و ویدیوساز پیشرفت می‌کنند،‌ نگرانی‌ها درباره استفاده‌ غیرمجاز از آثار هنری توسط این فناوری،‌ افزایش پیدا می‌کند. هنرمندان نگرانند آثارشان بدون اجازه برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده شود و به نوعی مورد «سرقت ادبی» قرار گیرند. اما خوشبختانه راه‌حل‌هایی برای این مشکل وجود دارد و ابزار ادوبی برای محافظت از آثار هنرمندان ساخته شده است.

ابزار ادوبی برای محافظت از آثار هنرمندان چیست؟

کمپانی ادوبی یک ابزار جدید به نام “Content Authenticity” یا «اصالت محتوا» ساخته که به هنرمندان اجازه می‌دهد از آثارشان در برابر هوش مصنوعی محافظت کنند.

به نقل از Verge هنرمندان می‌توانند با اضافه کردن اطلاعاتی مثل نام، وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی‌شان، نشان دهند که مالک اصلی اثر هستند و با فعال کردن یک گزینه، جلوی استفاده از آثارشان در آموزش مدل‌های هوش مصنوعی را بگیرند.

به این ترتیب آثار این هنرمندان در آموزش هوش مصنوعی استفاده نمی‌شود و از حق خود به عنوان خالق اثر،‌ محافظت کرده‌اند.

این ابزار به صورت یک افزونه برای مرورگر کروم و یک برنامه وب در دسترس خواهد بود. هر هنرمندی می‌تواند به راحتی آثارش را آپلود و تنظیمات را اعمال نند. سپس، این ابزار یک سری اطلاعات متادیتا را به اثر اضافه می‌کند که حاوی اطلاعاتی درباره هنرمند و تنظیمات محافظتی است.

این ابزار به زودی و در ابتدای سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهد بود. نظر شما درباره راه حل ادوبی چیست؟

به تازگی هم هوش مصنوعی Future You به جهان معرفی شده که با هوش مصنوعی می‌تواند آینده شما را ببیند.