مدتی پیش شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک،X.ai، چت بات هوش مصنوعی خود، گروک را معرفی کرد. ایلان ماسک پستی را در X منتشر کرد و گفت: در هفته آینده، چت بات گروک در اختیار اعضای X Premium+ قرار می گیرد.

ایلان ماسک دو طرح اشتراکی برای پلتفرم X در نظر گرفته و تصمیم دارد که ایکس را به یک سوپر اپلیکیشن تبدیل کند.

طبق ادعای ایلان ماسک، گروک یک هوش مصنوعی است که توسط گروهی از مهندسان ساخته شده و قبلا با شرکت هایی مانند گوگل، OpenAI و دیپ مایند همکاری داشته است.

ماسک معنقد است که چت بات او نسبت به سایر مدل های زبان بزرگ مانند چت جی پی تی و بارد مزیت های بیشتری دارد؛ چرا که گروک می تواند در زمان حال به اطلاعات ایکس دسترسی داشته باشد. این چت بات طوری آموزش دیده که می تواند پاسخ سوالات را با کمی چاشنی طنز و شوخی همراه کند. ادعاهایی که ایلان ماسک در مورد گروک داشت، باعث دعوای لفظی سم آلتمن و ایلان ماسک بر سر چت بات های هر شرکت شد.

وجه تمایز گروک با رقبا

گزارش هایی از پایگاه داده “”The Pile منتشر شده که نشان می دهد، گروک به دیگر ویژگی‌ها همچون تشخیص تصویر و صدا مجهز شده است، و این ویژگی‌ها تقریباً یک سال پس از راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی به آن افزوده شدند.

سایر ویژگی هایی که گروک را از رقبا متمایز می کند، یک پنجره متنی با ظرفیت 25,000 کاراکتر، یک موتور جستجوی زنده بر اساس ایکس، سرعت پاسخ سریع و سازگاری با خودروهای تسلا است. در مقایسه با استانداردها، گروک قابلیت‌های بیشتری نسبت به GPT-3.5 از OpenAI دارد اما به نظر می‌رسد که قابلیت کمتری نسبت به GPT-4  شرکت OpenAI دارد که Copilot شرکت مایکروسافت را تغذیه می‌کند.

کاربری به نام “نیما اوجی” پستی را در ایکس منتشر کرده و نوشته گروک به عنوان یک ویژگی درون برنامه برای اعضای حساب Premium Plus قابل دسترسی خواهد بود، معرفی گروک همچنین می‌تواند به ایکس کمک کند تا تعداد اعضای حساب ویژه خود را افزایش دهد، که چندین مدت است که شرکت با آن مشکل داشته است.

طرح های اشتراکی X

در حال حاضر، اشتراک ویژه ایکس به سه دسته تقسیم شده است. اشتراک پایه ویژگی‌هایی از قبیل توانایی ویرایش پست‌ها بدون حذف تبلیغات را ارائه می‌دهد. اشتراک پریمیوم ایکس با نصف تبلیغات و اشتراک پریمیم پلاس ایکس، که هر ماه هزینه 1,300 روپیه دارد، تمام تبلیغات را حذف می‌کند و یک هاب خالق (Creator Hub) را شامل می‌شود.