در مطالعه جدیدی، 10 بیمار مبتلا به افسردگی که به درمان مقاومت نشان داده بودند، در یک دوره درمانی به مدت شش ماه با استفاده از تحریک عمیق مغز (DBS) قرار گرفتند. این مطالعه به منظور بررسی اثربخشی DBS در افسردگی انجام شده است و از ترکیبی از تحریک مغز و هوش مصنوعی برای مانیتور کردن تغییرات در فعالیت مغزی بیماران استفاده کرده است.

درمان با تحریک عمیق مغز (DBS) نیاز به تحریک در مناطق مناسب مغز دارد تا به بیماران کمک کند. اما در حال حاضر، این تحریک بر اساس توصیف بیماران از حالت روحی خود انجام می‌شود. به عبارت ساده‌تر، بیماران باید به پزشکان بگویند که حالت روحی‌شان چگونه است. این اطلاعات می‌تواند تحت تأثیر رویدادهای تنش‌زا یا تغییرات در اتصالات عصبی باشد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

تاثیر هوش مصنوعی در بهبود بیماری افسردگی

به عبارت دیگر، برای تعیین اینکه کجا باید مغز را تحریک کنیم تا درمان موثر باشد، ما باید به گزارش بیماران از حالت روحی‌شان تکیه کنیم، در حالی که این گزارش ممکن است تحت تأثیر رویدادهای تنش‌زا یا تغییرات عصبی باشد.

تیمی از محققان از دانشگاه فناوری جورجیا، دانشکده پزشکی دانشگاه اموری و دانشکده پزشکی ایکان در دانشگاه مونت سینای موفق به شناسایی یک سیگنال مغزی شدند که به عنوان نشانگری مرتبط با بهبود از افسردگی عمل می‌کند.

دکتر هلن مایبرگ، متخصص علم اعصاب از دانشکده پزشکی ایکان در دانشگاه مونت سینای، می‌گوید: “9 نفر از 10 بیمار در مطالعه بهبود یافتند، که فرصتی کامل برای استفاده از یک فناوری نوین برای پیگیری تراجنکتوری بهبود آن‌ها است. هدف ما شناسایی یک سیگنال عصبی آبجکتیو برای کمک به پزشکان در تصمیم‌گیری در مورد تنظیم DBS است یا نه.”

هوش مصنوعی با استفاده از تصاویر مغزی شرکت‌کنندگان در ابتدا و انتهای فرآیند آموزش داده شد، که به آن امکان می‌دهد تا تفاوت‌های عصبی را که چشم انسان ممکن است از دست بدهد، شناسایی کند. به عنوان مثال، یکی از بیماران به درمان به مدت چهار ماه پاسخ خوبی داد و سپس به وضعیت اولیه برگشت، و سیگنال بهبود یک ماه قبل از بازگشت ناپدید شد.

اکنون که هوش مصنوعی آموزش داده شده است، می‌تواند در مطالعات بیشتری مانند این مورد استفاده شود، که به محققان مجموعه داده بهتری نسبت به گزارش خودبینی ارائه می‌دهد. زمانی که نشانه‌ای از بازگشت بروز می‌دهد، درمان DBS می‌تواند تنظیم شود تا سعی شود از آن جلوگیری شود.

هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و نه همه افراد می‌خواهند الکترودها در مغز خود تزریق شوند (این بخشی از DBS است، به همین دلیل دانشمندان می‌توانند از آن استفاده کنند). با این حال، این نشان می‌دهد که امکان تغییر کلانی در نحوه مانیتورینگ افسردگی و تنظیم درمان‌ها برای افرادی به صورت شخصی امکان پذیر است.