اطلاعاتی از یک منبع خبری گردآوری شده که نشان می‌دهد، فردی به نام جف پو، تحلیلگر فعالیت زنجیره تامین اپل برای شرکت سرمایه‌گذاری هونگ کنگی Haitong International Securities گفته که: “اپل قرار است تا سال 2024، فناوری هوش مصنوعی مولد را برای آیفون و آیپد پیاده سازی کند.”

همچنین پو به این موضوع اشاره کرد که به احتمال زیاد اپل در سال جاری چند صد سرور هوش مصنوعی می سازد و سال آینده این عدد بیشتر هم خواهد شد. او معتقد است که اپل برای عرضه هوش مصنوعی مولد به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا این شرکت نحوه استفاده و پردازش داده هاس شخصی را طوری در نظر می‌گیرد که حریم خصوصی مشتری ایمن بماند و به تعهد خود عمل کند.

اجرای تغییرات جدید روی آیفون چه زمانی اتفاق می افتد؟

اگر تمام شرایط مورد نیاز برای اجرای تغییرات و اضافه کردن ویژگی‌های هوش مصنوعی در دستگاه‌های Apple فراهم شود، آنها قصد دارند این کار را حداقل تا آخر سال 2024 انجام دهند. این شروع ممکن است همزمان با آغاز نسخه‌های iOS 18 و iPadOS 18 باشد. اما این که اپل قرار است چگونه از این فناوری استفاده کند، قابل پیش بینی نیست.

گزارش هایی از “The Information” منتشر شده که نشان می دهد اپل می خواهد مدل های زبانی بزرگ را به Siri اضافه کند تا کاربران بتوانند وظایف پیچیده را به طور خودکار و بدون مداخله انجام دهند. لازم است این ویژگی با برنامه Shortcuts به طور عمیق ادغام شود. بر طبق این گزارش، این ویژگی در سال آینده با یک به روزرسانی نرم افزاری آیفون در سال آینده منتشر خواهد شد که احتمالا بخشی از iOS 18 است. این به این معنی است که اپل قصد دارد از مدل های زبانی بزرگ برای بهبود تجربه کاربری و افزایش قابلیت های هوش مصنوعی در دستگاه خود استفاده کند.

Ming-Chi Kuo، تحلیلگر زنجیره تامین، در ماه آگوست اظهار کرد که اپل در زمینه هوش مصنوعی مولد، توسعه و پیاده سازی این فناوری از رقابت با رقبایش دست کشیده است، بنابراین ممکن است پیاده سازی این تغییرات تا سال 2024 واقع بینانه نباشد. بدین ترتیب ممکن است تا سال 2025 یا بعد از آن هم آماده نشود.

چرا اپل می خواهد به سمت استفاده از هوش مصنوعی مولد برود؟

هوش مصنوعی مولد در سال گذشته همزمان با عرضه ChatGPT و محصولات مشابه آن مورد استقبال زیادی قرار گرفت. علت افزایش محبوبیت هوش مصنوعی مولد به دلیل انتشار ChatGPT از طرف OpenAI بود. ChatGPT یک چت بات هوشمند که می تواند به سوالات و پیام های کاربران پاسخ های منطقی و دقیقی بدهد. در ادامه شرکت های دیگری همچون گوگل، مایکروسافت و آنتروپیک، چت بات های مشابهی منتشر کردند.  این چت‌بات‌ها بر روی مدل‌های زبان بزرگ آموزش داده شده‌اند که به آنها امکان می‌دهد که به شکلی مشابه با انسان پاسخ دهند.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست؟

Mark Gurman از Bloomberg اعلام کرده است که در ماه ژوئیه، اپل به آزمایش چت بات شبیه به ChatGPT پرداخته و نام آن را Apple GPT گذاشته است. اما اپل هنوز استراتژی واضحی برای عرضه ابزارهای هوش مصنوعی مولد به عموم مردم ارائه نداده است.

به طور کلی اپل علاقه خود به هوش مصنوعی مولد را اعلام کرده و این فناوری را در لیست مشاغل منتشر شده در وب سایت خود در ماه های اخیر ذکر کرده است.

تیم کوک، مدیر عامل اپل، در مصاحبه ای که با مجله Forbes گفته: ” اپل به مدت سال‌ها در زمینه هوش مصنوعی تولیدی کار کرده و تحقیقات زیادی انجام داده است. او افزوده که اپل قصد دارد به این موضوع با دقت و تفکر عمیقی نگریسته و به دقت به آن بپردازد.”

به عبارت دیگر، اپل قصد دارد با دقت و بررسی گسترده به توسعه هوش مصنوعی تولیدی بپردازد تا مسائلی مانند تبعیض و تأثیرات منفی ممکنه این تکنولوژی را به حداقل برساند.