شرکت آمازون از یک الگوریتم به نام “پروژه نسی” (Project Nessie) استفاده کرده تا بررسی کند که تا چه حد می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد به گونه‌ای که رقبا نیز این افزایش‌ها را تعقیب کنند. این الگوریتم به آمازون کمک کرده است تا سود خود را در محصولات مختلف در دسته‌های مختلف خرید بهبود ببخشد، و به دلیل توانایی بزرگی که این شرکت در عرصه تجارت الکترونیک دارد، باعث شده تا رقبا قیمت‌ها را افزایش دهند و از مشتریان بیشتری هزینه‌ی بیشتری بگیرند. در مواردی که رقبا قیمت‌ها را به سطح آمازون افزایش ندادند، الگوریتم به صورت خودکار محصول را به قیمت عادی‌اش باز می‌گرداند.

شرکت آمازون همچنین از الگوریتم نسی در موردی که کارمندان به عنوان یک معامله تبلیغی می‌دیدند استفاده کرده است. در این موارد، آمازون قیمت تخفیف داده شده از یک رقیب مانند Target.com را مطابقت می‌دهد و رقبا دیگر نیز این قیمت تخفیف داده شده را دنبال کرده و قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند. وقتی که Target دوره تخفیف خود را پایان می‌دهد، آمازون و رقبا به دلیل همچنان مطابقت قیمت‌ها، در سطح پایین قیمت باقی می‌مانند. این الگوریتم به آمازون کمک کرد تا سود بیشتری را جذب کند و مارژ سود خود را بهبود بخشد.

دعوای کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) قسمتی از میزان ادعا شده که “از خانواده‌های آمریکایی استخراج می‌شود” را سانسور کرده است و همچنین ادعا می‌کند که این الگوریتم به شرکت کمک کرده است تا مقداری از “سود اضافی” را تولید کند. به گفته‌ی یک منبع آشنا با موضوع، آمازون بیش از 1 میلیارد دلار درآمد در استفاده از این الگوریتم کسب کرده است. اطلاعات مشخصی در مورد دلیل توقف شرکت از استفاده از این الگوریتم در سال 2019 مشخص نشده است.