در روز جمعه، علی بابا یک مدل جدید هوش مصنوعی را راه‌اندازی کرد که به گفته شرکت، قادر است تصاویر را درک کرده و گفتگوهای پیچیده‌تری را نسبت به محصولات قبلی شرکت انجام دهد، در حالی که رقابت جهانی برای رهبری در فناوری هوش مصنوعی در حال رشد است.

شرکت فناوری چینی اعلام کرد که دو مدل جدید خود، Qwen-VL و Qwen-VL-Chat، به صورت منبع باز منتشر خواهند شد؛ به این معنا که محققان، دانشجویان و شرکت‌ها در سراسر جهان می‌توانند از آن‌ها برای ایجاد برنامه‌های هوش مصنوعی خود استفاده کنند بدون اینکه نیاز به آموزش سیستم‌های خود داشته باشند، این امر به کاهش زمان و هزینه کمک می‌کند.

علی بابا اعلام کرده است که مدل Qwen-VL قادر است به پرسش‌های غیرمحدود مرتبط با تصاویر مختلف پاسخ دهد و عناوین تصاویر را تولید کند.

مدل Qwen-VL-Chat به عبارت دیگر به تعاملات پیچیده‌تر پاسخ می‌دهد. طبق اعلام علی بابا، این مدل قادر است به وظایفی مانند مقایسه ورودی‌های تصویری متعدد و پاسخ به چندین دوره پرسش پاسخ دهد.

برخی از وظایفی که علی بابا می‌گوید مدل Qwen-VL-Chat می‌تواند انجام دهد، شامل نوشتن داستان‌ها و ایجاد تصاویر بر اساس عکس‌هایی است که کاربر وارد می‌کند، همچنین حل معادلات ریاضی نشان داده شده در یک تصویر می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد هوش مصنوعی علی بابا

یکی از نمونه‌هایی که علی بابا ارائه داده است، مربوط به یک تصویر ورودی با علامت بیمارستان به زبان چینی است. هوش مصنوعی قادر است به سوالاتی درباره مکان‌های خاص اقسام بیمارستان با تفسیر تصویر از علامت پاسخ دهد.

تا کنون، بخش قابل تولید هوش مصنوعی – جایی که تکنولوژی بر اساس ورودی‌های انسانی پاسخ‌ها تولید می‌کند – عمدتاً بر پاسخ به متن تمرکز داشته است. نسخه‌ی آخرین ChatGPT از OpenAI نیز توانایی درک تصاویر و پاسخ‌گویی با متن را دارد، مشابه Qwen-VL-Chat.

دو مدل جدید علی بابا بر پایه مدل زبان بزرگ شرکت به نام “تونگی چین‌ون” ساخته شده‌اند که در ابتدای امسال منتشر شد. مدل زبان بزرگ یک مدل هوش مصنوعی است که بر اساس حجم زیادی از داده‌ها آموزش دیده‌است و به پشتیبانی از برنامه‌های چت‌بات می‌پردازد.

شرکت مستقر در هانگژو این ماه دو مدل دیگر هوش مصنوعی را به منبع باز انتشار داده است. این توزیع منبع باز، شرکت را در جذب کاربران بیشتر برای مدل هوش مصنوعی‌اش یاری می‌کند – در زمانی که بخش ابری شرکت به دنبال دوباره رونق گرفتن رشد است، زیرا در حال آماده شدن برای عرضه به عموم.