یک مطالعه انجام شده توسط سازمان ملل متحد (U.N) اعلام کرده، احتمالاً تمامی مشاغل با هوش مصنوعی مولد به طور کامل جایگزین نخواهند شد. هوش مصنوعی تا حدی از وظایف آن‌ها را اتوماسیون کرده و آن‌ها را از انجام وظایف دیگر آزاد می‌کند.

با این حال، این سازمان هشدار داد که بیشترین ضربه از آن کارهای دفتری خواهد بود. از آن‌جایی که بیشتر زن‌ها در این بخش حضور دارند، به‌ویژه در کشورهای ثروتمندتر، به طور بالقوه به اشتغال زنان آسیب بیشتری وارد می‌کند.

علاقه‌ی فزاینده به هوش مصنوعی تولیدی و کاربردهای چت‌بات آن، نگرانی‌هایی از نابودی شغل‌ها را به وجود آورده است. مشابه نگرانی‌هایی که در زمان معرفی خط تولید متحرک در اوایل قرن بیستم و پس از معرفی کامپیوترهای بزرگ در دهه 1950 مطرح شد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

آیا هوش مصنوعی جایگزین انسان می‌شود؟

با این حال، مطالعه انجام شده توسط سازمان بین‌المللی کار نتیجه می‌دهد: “بیشتر مشاغل و صنایع تنها به طور جزئی در معرض اتوماسیون قرار دارند و به همین دلیل احتمالاً توسط هوش مصنوعی تکمیل می‌شوند تا جایگزین شوند.”

این به این معناست که “مهم‌ترین تأثیر این فناوری احتمالاً در تقویت کار خواهد بود”

این مطالعه می‌گوید: کار اداری به احتمال زیاد به شدت تحت تأثیر توانمندی‌های GenAI قرار می‌گیرد، که قادر به تولید متن، تصاویر، صداها، انیمیشن‌ها، مدل‌های سه‌بعدی و داده‌های دیگر هستند. در این حوزه، تقریباً یک چهارم وظایف با احتمال زیاد در معرض اتوماسیون جدی قرار دارند.

هر چند، گزارش سازمان ملل اخطار داده است که تأثیر هوش مصنوعی تولیدی بر کارگران تحت تأثیر ممکن است هنوز هم “بسیار سخت” باشد.

طبق این بیانیه، برای سیاست‌گذاران، مطالعه ما نباید به عنوان یک صدای آرام‌کننده درک شود، بلکه به عنوان فراخوانی برای تنظیم سیاست‌ها با تغییرات فناوری که در راه است، باید در نظر گرفته شود.

نظر مدیر عامل IBM در مورد هوش مصنوعی و تاثیر آن در آینده مشاغل

آرویند کریشنا، مدیرعامل IBM، در مصاحبه با شبکه CNBC اعلام کرده که شغل‌های اداری و دفتری به عنوان اولین شغل‌هایی هستند که تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار خواهند گرفت. او توضیح داده که هوش مصنوعی مولد و مدل‌های زبان بزرگ قادر به افزایش بهره‌وری در فرآیندهای سازمانی هستند.

این افزایش بهره‌وری به معنای انجام کار با تعداد کمتری افراد است. کریشنا معتقد است که کارهای اداری و پشتیابی (Back Office) از جمله نقش‌هایی هستند که بیشترین تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

او همچنین به تراکم کاهشی در جمعیت سنی کاری اشاره کرد و با اشاره به نقش افزایش بهره‌وری توسط هوش مصنوعی، بهبود کیفیت زندگی را از طریق افزایش بهره‌وری ممکن می‌داند.

افزایش تقاضا برای چت بات های هوش مصنوعی نیز باعث شده که شرکت‌ها تلاش کنند مدل‌های زبان بزرگ خود را راه‌اندازی کنند. IBM نیز از سال‌های گذشته در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشته و پیش از انتشار مدل ChatGPT، به توسعه و سرمایه‌گذاری در این زمینه پرداخته است.