برد اسمیت، رئیس و معاون مایکروسافت در گفتگوی اختصاصی با شبکه CNBC گفته: “هوش مصنوعی قابلیت مسلح شدن دارد و نیازمند کنترل انسانی است.”

اسمیت در مصاحبه که در دوشنبه پخش شد، گفت: “فکر می‌کنم که هر فناوری‌ای که تاکنون اختراع شده است، پتانسیل تبدیل شدن به ابزار و سلاح را دارد”

“ما باید اطمینان حاصل کنیم که هوش مصنوعی تحت کنترل انسان باقی می‌ماند. برای هر نوع سازمان، دولت یا نیروی نظامی که به فکر استفاده از هوش مصنوعی برای اتوماسیون زیرساخت‌های حیاتی است، ما باید تضمین کنیم که انسان‌ها در کنترل هستند و قادر به کند کردن یا خاموش کردن وضعیت‌ها هستند.”

رهبران فناوری در سراسر جهان به خطرات هوش مصنوعی اخطار داده‌اند، پس از اینکه چت‌بات ژنراتیو توانمندی‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT به دلیل توانایی تولید پاسخ‌های شبیه به انسان، به شدت محبوب شد. هوش مصنوعی ژنراتیو نوعی فناوری هوش مصنوعی است که می‌تواند محتوایی مانند متن، تصویر، کد و غیره تولید کند.

نیاز به حفظ کنترل انسانی بر روی هوش مصنوعی برای جلوگیری از مسلح شدن و نیز بهره‌برداری نادرست از آن بیان شده است. همچنین اشاره شده که فناوری هوش مصنوعی ژنراتیو توسط رهبران فناوری به عنوان یک خطر مطرح شده است.

1. مدیرعامل شرکت مالک چت‌بات ChatGPT، یعنی OpenAI، به نام سام آلتمن، همراه با مدیران ارشد از بخش هوش مصنوعی شرکت‌های گوگل (DeepMind) و مایکروسافت، در ماه مه هشدار دادند که هوش مصنوعی خطر انقراض انسان را مانند جنگ هسته‌ای ایجاد می‌کند و بر اهمیت تخفیف این خطرات تأکید کردند.

2. مدیرعامل شرکت تسلا، ایلان ماسک، همراه با هم‌موسس اپل، استیو وزنیاک، و چند رهبر فناوری دیگر، به آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی تاکید کرده‌اند که توقف کنند تا سیستم‌ها را آموزش دهند که از GPT-4 (که آخرین مدل زبان بزرگ OpenAI است) عبور کنند. آنها همچنین از توسعه پیشرفته مشابه به مدت شش ماه خواستار توقف هستند.

اسمیت به مارتین سونگ از شبکه CNBC در کنار اجلاس Business 20 در دهلی نو در طی تعطیلات گفت: “برای همین ما توصیه کرده‌ایم که نه تنها شرکت‌ها باید کارهای صحیح را انجام دهند، بلکه قوانین و مقررات جدیدی هم باید تضمین کنند که ترمزهای ایمنی وجود داشته باشد”.

تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل

“در همین حال، رشد فرازمینه‌ای هوش مصنوعی باعث شده که کارگران نگران شوند که شغل‌هایشان ممکن است توسط این فناوری جایگزین شود.

طبق گزارشی که از  Goldman Sachs در ماه مارس اعلام شده: هوش مصنوعی ژنراتیو می‌تواند تأثیر مستقیمی بر حداکثر 300 میلیون شغل در سراسر جهان داشته باشد. بانک سرمایه‌گذاری افزود که بین 25 تا 50 درصد از حجم کار در شغل‌های تحت تأثیر ممکن است جایگزین شود و اظهار داشت که شغل‌هایی که نیاز به کار دستی دارند، به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.”

این مقام اجرایی مایکروسافت به این نکته اشاره کرده است که هوش مصنوعی ابزاری است که کار انسان را تکمیل می‌کند و جایگزین کردن شغل‌ها نیست.

اسمیت گفت: “این یک ابزار است که می‌تواند به مردم کمک کند بهتر و سریعتر فکر کنند. بزرگترین اشتباهی که می‌توانند انجام دهند، این است که فکر کنند این ابزار مردم را قادر به توقف فکر کردن می‌کند”

اسمیت گفت: به همین دلیل است که ما در مایکروسافت به خدمات خود کمک خلبان می گوییم.

“توانایی تبدیل یک سند ورد به اسلاید پاورپوینت به این معنا نیست که نیازی به خواندن اسلایدهای پاورپوینت خود قبل از ارائه آنها ندارید. در واقع، باید وارد شوید و آنها را ویرایش و بهتر کنید.”

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل ای‌بی‌ام، آرویند کریشنا، هفته گذشته به شبکه CNBC گفت که هوش مصنوعی در ابتدا بر روی شغل‌های کارکنان اداری تأثیر خواهد گذاشت، اما به جای جایگزینی، می‌تواند به کارکنان کمک کند.

“مطلقاً جایگزینی نمی‌شود، بلکه تکمیل می‌کند. چه بیشتر نیروی کار داشته باشیم، به خصوص اگر به طور کامل بر انسانی نباشد، ما می‌توانیم ناخالص داخلی ناخالص محصولات بیشتری ایجاد کنیم. همه ما باید از این موضوع احساس بهتری داشته باشیم”، کریشنا گفت.