مطالعه جدیدی صورت گرفته که هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص تومور مغزی سریعتر و دقیق تر عمل کند و به جراحان در این زمینه کمک کند.

جراحان در حین عمل وقتی به لبه تومور مغزی می‌رسند، با یک چالش بزرگ مواجه می‌شوند؛ این که آیا باید بخشی از مغز سالم را بردارند تا مطمئن شوند تمام تومور برداشته شده یا از بافت سالم فاصله بگیرند و این خطر رو به جان بخرند که سلول های خطرناک تومور باقی بمانند.

برای رفع این مشکل، هوش مصنوعی به میان می‌آید. دانشمندان هلندی اعلام کردند که هوش مصنوعی برای ارائه دانش به جراحان کمک می کند که آن ها در برخورد با چنین نمونه‌هایی بهتر تصمیم بگیرند.

در این روش با اسکن کامپیوتری بخش های مختلف DNA تومور، تغییرات شیمیایی خاصی که اتفاق می افتد را بررسی می کنند. در این تغییرات شیمیایی، به یک تشخیص دقیق از نوع و حتی زیر مجموعه نوع تومور مغز ارائه می شود.

جراحان برای انجام این تشخیص به ساعت ها زمان نیاز دارند و تصمیم گیری کار سختی است. اما در آینده به کمک هوش مصنوعی این تصمیم گیری آسان تر می شود. همچنین دکتران می توانند به کمک آن برای درمان یک نوع تومور هم از آن کمک بگیرند.

Jeroen de Ridder، دانشیار ارشد در مرکز پزشکی مولکولی دانشگاه هلند که در این مطالعه کمک کرده است، گفته:

هم چنین یورن دو ریدر گفته که “آنچه که ما اکنون به طور منحصر به فرد فراهم کرده‌ایم، این است که این تشخیص بسیار دقیق، قوی و با جزئیات را به طور از ابتدایی در حین عمل جراحی انجام داده شود.”

این دانشیار تاکید دارد که در زمان انجام جراحی، دانستن نوع خاص تومور اهمیت زیادی دارد و روشی که ارائه شده این امکان را به جراحان می دهد که به طور دقیق و جزئی تشخیص این نوع تومور در زمان انجام عمل جراحی انجام گیرد.

سیستم یادگیری عمیق به نام Sturgeon را ابتدا روی نمونه‌های توموری منجمد که از عمل های قبلی برای سرطان مغز تست کردند. نتیجه ای که از این آزمایش به دست آمد، این هوش مصنوعی در 40 دقیقه اول، توانست 50 مورد را از بین 45 مورد به درستی تشخیص دهد. در 5 مورد دیگر به دلیل اینکه اطلاعات کافی و واضح نبود، نتوانست تشخیص دهد.

این سیستم در 25 عمل جراحی زنده تست شد و بیشتر نمونه ها کودکان بودند و بررسی نمونه های تومور تحت میکروسکوپ انجام گرفت. رویکرد جدید در 18 مورد به درستی تشخیص داده شد و در 7 مورد دیگر مورد اعتماد نبود.

این سیستم توانست در کمتر از 90 دقیقه تشخیص دهد؛ این مدت زمان درست و مناسبی برای تصمیم گیری در حین عمل جراحی است.

در حال حاضر، علاوه بر این که برای بررسی نمونه های تومور مغز تحت میکروسکوپ مورد استفاده قرار می گیرد، پزشکان هم می توانند از آن برای توالی ژنتیکی دقیق استفاده کنند.

اما هر بیمارستان به این تکنولوژی دسترسی ندارد و حتی بیمارستان هایی هم که از آن برخوردارند ممکن است چند هفته طول بکشد تا نتایج دریافت شد.

دکتر آلن کوهن، مدیر بخش جراحی مغز کودکان دانشگاه جانز هاپکینز و تخصصی در زمینه سرطان گفت: “ما باید بدون اینکه بدانیم چه چیزی را درمان می کنیم، درمان را شروع کنیم”

تکنیک روش جدید برای درمان سرطان

در روش جدید از یک تکنیک توالی ژنتیکی سریع تر استفاده می شود و فقط برای یک بخش کوچک از ژنوم سلولی قابل استفاده است که به جراح این امکان را می دهد که قبل از اینکه جراح، شروع به کار کند نتایج را ارائه دهد.

این روش می تواند تومور ها را تشخیص دهد اما با این وجود تشخیص برخی تومورها هنوز سخت است.

 

تومورهای مغز یک تفاوت هایی درون سلول های تومور هر بیمار دارند؛ از این رو تشخیص تعدادی از تومورها سخت تر است.