گورنانی، مدیرعامل شرکت Tech Mahindra که یکی از چهره های شناخته شده در زمینه فناوری اطلاعات هند است گفت: فناوری هوش مصنوعی مولد می‌تواند بیشتر از آنچه که ممکن است در بازار کار از بین ببرد، فرصت‌های شغلی ایجاد کند.

او ابتدا به این بحث اشاره کرد که در رسانه های اجتماعی در مورد تغییرات بازار کار و احتمال از دست رفتن مشاغل صحبت می‌کنند اما از نظر او فرصت های شغلی زیادی در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد. او به این موضوع اشاره کرد که هوش مصنوعی در حال توسعه و پیشرفت است و هنوز باید منتظر اکتشافات جدید در این زمینه باشیم.

گورنانی در گفتگو با رویترز گفته در حال تلاش است تا ابهامات موجود درباره تاثیرات و فرصت های آینده هوش مصنوعی را روشن کند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

نظر شخصیت های مختلف در مورد آینده هوش مصنوعی

در حالی که برخی از شخصیت های برجسته صنعت مانند ایلان ماسک در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت کردند و همچنین در مورد از بین رفتن شغل ها صحبت کردند، اما گورنانی که یکی از افراد با سابقه در بخش فناوری اطلاعات هند است، تاکید دارد که افراد ماهر به هیچ وجه جایگزین نخواهند شد. گورنانی همچنین گفت: “شغل‌های جدید نیز ایجاد خواهد شد. بازار گسترش خواهد یافت.”

آیا هوش مصنوعی جایگزین فردی شدند؟

چت بات های هوش مصنوعی مانند چت جی پی تی از OpenAI، بارد از گوگل، کوپایلوت ( بینگ) از مایکروسافت و … با پاسخ هایی که در مورد موضوعات مختلف ارائه کرده‌اند، در این یکسال بشر را شگفت زده کرده اند. گورنانی اظهاراتش را با افرادی مانند نارایانا مورتی، هم موسس اینفوسیس به اشتراک گذاشت. در این اظهارات اشاره شده که هوش مصنوعی مانند ChatGPT هرگز جای انسان را نخواهد گرفت و شغل ها را از بین نخواهد برد.

توصیه گورنانی به متخصصان

در مورد از دست رفتن شغل با هوش مصنوعی مولد تخمین های متفاوتی صورت گرفته؛ تحقیقات اخیر از سوی بانک مرکزی اروپا و سازمان بین المللی کار نشان داده که فعلا شغلی توسط هوش مصنوعی مولد از دست نرفته است. گورنانی به مهندسان جوان توصیه کرد که با تغییرات هوش مصنوعی همراه شوند و مهارت های خود را توسعه دهند.