از وقتی گوش‌دادن به موسیقی آنلاین رایج شده است، ساندکلود (SoundCloud) یکی از گزینه‌های کاربران بوده است. این پلتفرم میلیون‌ها قطعه‌ی موسیقی دارد که بسیاری از آن‌ها را هنرمندان فقط در این پلتفرم منتشر کرده‌اند. ساندکلود محل استریم قطعات موسیقی در ژانرهای مختلف، پادکست، کتاب صوتی و… است که کاربران ایرانی زیادی هم دارد.

چیزهای زیاد دیگری هم درباره‌ی این پلتفرم می‌توان گفت که در ادامه‌ی این مقاله درباره‌شان صحبت می‌کنیم. اول ببینیم ساند کلود چیست و نگاهی به آمار آن بیندازیم.

ساندکلود چیست؟

ساندکلود پلتفرمی برای انتشار و تبلیغ قطعات صوتی و گوش دادن به آن است که هنرمندان مستقل بیشتر از آن استقبال کرده‌اند. در این پلتفرم موسیقی آنلاین می‌توانید قطعاتی کمیاب و ویژه را پیدا کنید که در جاهای دیگر پیدا نمی‌شوند. 

وبسایت ساندکلود در ۲۰۰۷ توسط دو سوییسی بنیان‌گذاری شد و تا امروز آمار جالبی را تعداد کاربران و موسیقی‌های منتشرشده ثبت کرده است. بعضی از آمار این پلتفرم را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

آمار ساندکلود در سال ۲۰۲۵

این آمار موجب شده ساندکلود به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های توزیع موسیقی تبدیل شود که بستر مناسبی برای دستیابی به مخاطبان جهانی است و هنرمندان بزرگی از آن به‌عنوان پله‌ی رشد استفاده کرده‌اند.

چیزی که ساندکلود را از دیگر پلتفرم‌های موسیقی متفاوت می‌کند، حضور هنرمندان زیرزمینی و کمتر شناخته‌شده با مخاطبان خاص در آن است. در ادامه، ویژگی‌های این پلتفرم را بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های ساندکلود چیست؟

ساندکلود اغلب ویژگی‌های دیگر پلتفرم‌های استریم موسیقی مثل اسپاتیفای یا اپل موزیک را دارد؛ مثلا پخش آنلاین میلیون‌ها قطعه‌ی موسیقی با امکان دانلود در صورت خرید اکانت، کیفیت خوب صدا و ساخت پلی‌لیست؛ ولی یک‌سری ویژگی‌های خاص موجب شده که بعضی از کاربران آن را به دیگر پلتفرم‌ها ترجیح بدهند.

بعضی از این ویژگی‌ها مربوط به شنوندگان و بعضی مربوط به منتشرکنندگان قطعات صوتی است:

  • امکان استریم و آپلود موسیقی به‌صورت رایگان (افزایش امکانات و رفع محدودیت‌ها با خرید پلن)
  • امکان لایک، کامنت و بازانتشار (Repost) قطعات دلخواه
  • امکان کامنت‌گذاشتن روی تایملاین آهنگ
  • آمار و تجزیه‌وتحلیل برای منتشرکنندگان موسیقی
  • امکان درآمدزایی برای هنرمندان
  • امکان کشف قطعات و شنیده‌شدن آهنگ‌های هنرمندان گمنام
  • دارای اپلیکیشن موبایل
  • قابل دسترسی در ۱۹۰ کشور جهان
  • امکان کنترل و سفارشی‌سازی اکانت برای هنرمندان

ساند کلود چه کاربردی دارد؟

بستگی دارد شنونده‌ی موسیقی باشید یا منتشرکننده‌ی آن. در سمت شنوندگان، ساندکلود محل گوش‌دادن به موسیقی و پادکست است. به‌عنوان کاربر آهنگ‌های معروف و کمیاب، هر دو را در ساند کلود کشف می‌کنید. خیلی از موسیقی‌های غیرتجاری و خاص در ساندکلود وجود دارد.

هنرمندان در ساندکلود می‌توانند تا ۲ ساعت به‌صورت رایگان قطعات صوتی‌شان منتشر کنند؛ بدون اینکه به ناشر رسمی نیاز داشته باشند. علاوه‌بر آن ساندکلود پلتفرمی برای درآمدزایی هم هست.

با این حال کاربردهای ساند کلود در نسخه‌ی رایگان و پرمیوم متفاوت است. در ادامه تفاوت این ۲ نسخه را بررسی می‌کنیم.

نسخه رایگان SoundCloud با پرمیوم چه تفاوتی دارد؟

تفاوت نسخه‌ی رایگان و پرمیوم ساند کلود چیست؟ پلن شنونده‌ی ساندکلود و پلن هنرمندان فرق می‌کند و هر کدام در صورت خرید اکانت، امکانات متفاوتی را باز می‌کند.

در نسخه‌ی رایگان پلن شنونده‌ها:

  • تبلیغات وجود دارد
  • کیفیت پخش قطعات استاندارد است
  • امکان دانلود آهنگ‌ها وجود ندارد
  • به همه‌ی آهنگ‌ها دسترسی ندارید

در نسخه‌ی SoundCloud Go و Go+ (پرمیوم) پلن شنونده‌ها:

  • تبلیغات نیست
  • می‌توان آهنگ‌ها را دانلود کرد
  • کیفیت آهنگ‌ها بالاتر است
  • به همه‌ی آهنگ‌ها دسترسی دارید
تفاوت نسخه رایگان و پولی ساندکلد شنوندگان

در نسخه‌ی رایگان هنرمندان (, SoundCloud for Artists,):

  • تا ۲ ساعت فایل می‌توان آپلود کرد
  • تا حجم ۴ گیگابایت می‌توان آپلود کرد
  • به آمار و اطلاعات مخاطبان دسترسی محدودی دارید
  • امکان درآمدزایی وجود ندارد
  • به ابزارهای مدیریت قطعات دسترسی ندارید
  • پشتیبانی اولویت‌دار ندارید

در نسخه‌ی Artist و Artist Pro (پرمیوم) هنرمندان:

  • بدون محدودیت زمانی می‌توانید فایل آپلود کنید
  • بدون محدودیت حجم می‌توانید فایل آپلود کنید
  • به آمار و اطلاعات پیشرفته و در زمان واقعی از مخاطبان دسترسی دارید
  • امکان درآمدزایی وجود دارد
  • به ابزارهای مدیریت قطعات دسترسی کامل دارید
  • پشتیبانی اولویت‌دار دارید
تفاوت نسخه رایگان و پولی ساندکلود هنرمندان

اگر امکانات اکانت پرمیوم ساندکلود برایتان مفید است، می‌توانید در سایت نامبرلند برای خرید اکانت Sound cloud اقدام کنید.

معایب و مزایای ساندکلود چیست؟

ساندکلود نکات برجسته‌ای دارد که باعث می‌شود انتخاب کاربران و هنرمندان باشد؛ در عین حال نقاط ضعفی هم دارد؛ به‌خصوص در نسخه‌ی رایگان که باید قبل از انتخاب در نظر داشته باشید.

مزایای ساندکلود

  • دسترسی رایگان به بخش بزرگی از آهنگ‌ها
  • آپلود رایگان و بدون نیاز به ناشر قطعات صوتی
  • پلتفرم اجتماعی (امکان تعامل با موسیقی‌ها)
  • تنوع موسیقی‌ها از جمله موسیقی زیرزمینی
  • امکان پخش موسیقی در پلن‌های پولی در همه‌ی سرویس‌های بزرگ موسیقی
  • ابزارهای میکس جذاب برای دیجی‌ها

معایب ساندکلود

  • در دسترس نبودن همه‌ی موسیقی‌ها با نسخه‌ی رایگان
  • نتایج جست‌وجوی گیج‌کننده به‌علت ترکیب‌شدن موسیقی‌های گروه‌های معتبر و موسیقی‌های ناشناخته
  • نداشتن متن ترانه

تا اینجا فهمیدیم مزایا و معایب ساند کلود چیست. خوب است در ادامه آن را با یکی دیگر از پلتفرم‌های بزرگ استریم موسیقی یعنی اسپاتیفای مقایسه کنیم.

مقایسه ساند کلود با اسپاتیفای

ساند کلود و اسپاتیفای هر دو پلتفرم‌هایی برای انتشار و شنیدن موسیقی هستند که فیچرهای متفاوتی ارائه می‌دهند. در مقاله‌ی «اسپاتیفای چیست» درمورد این سرویس استریم توضیح داده‌ایم. در این بخش این ۲ سرویس را از هر دو نظر با هم مقایسه می کنیم.

مقایسه ساندکلود و اسپاتیفای برای شنوندگان موسیقی

برای شنوندگان هر ۲ پلتفرم محلی برای گوش‌دادن به موسیقی به‌صورت آنلاین است؛ ولی چرا باید یکی را به دیگری ترجیح بدهیم؟ به‌علت تفاوت‌هایی که در ادامه بررسی می‌کنیم.

نوع موسیقی

برای شنونده‌ها اول از همه مهم این است که قرار است در این ۲ پلتفرم چه نوع آهنگ یا به‌طور کلی قطعات صوتی را بشنوند. اسپاتیفای محلی برای انتشار تمام موسیقی‌هایی است که به‌طور رسمی در ۶۰ سال گذشته یا بیشتر منتشر شده‌اند. اغلب هنرمندان ایرانی هم موسیقی‌های خود را در این پلتفرم منتشر کرده‌اند.

در اسپاتیفای تمام ژانرهای موسیقی را به‌علاوه‌ی پادکست‌های متنوع پیدا می‌کنید؛ ولی خبری از ریمیکس‌های غیررسمی و موسیقی‌های بدون اجازه‌ی صاحب حق امتیاز نیست.

در مقابل ساندکلود به‌علت ویژگی آپلود بدون محدودیت آن تمام این‌ها را دارد. هم بسیاری از هنرمندان مطرح و رسمی در آن حضور دارند و آثارشان را منتشر می‌کنند، هم تمام انواع نسخه‌های غیررسمی، بدون اجازه‌ی صاحب حق امتیاز، ریمیکس‌های غیررسمی و دموها، ضب کنسرت‌ها، موسیقی‌های زیرزمینی و تجربی و… در آن پیدا می‌شود.

برای مثال در تصویر زیر ۳ نسخه از یک آهنگ را می‌بینید که هر ۳ در ساندکلود وجود دارند:

امکانات تعامل جامعه‌ی مخاطبان

ساندکلود ویژگی‌های زیادی از یک شبکه‌ی اجتماعی را دارد؛ می‌توانید در آن قطعات خود را پست کنید، کارهای دیگران را ری‌پست کنید، لایک کنید و کامنت بگذارید و مستقیما به افراد یا هنرمندان پیام بدهید.

امکانات تعامل جامعه‌ی مخاطبان

اسپاتیفای این امکانات را ندارد؛ ولی راه‌های دیگری برای تعامل مخاطبان گذاشته است؛ مثلا با کانکت‌شدن در فیسبوک می‌توانید ببینید دوستانتان چه گوش می‌دهند، می‌توانید به پلی‌لیست‌ها آهنگ اضافه کنید و در پایان سال با فیچر «wrapped» آهنگ‌هایی را که در طول سال شنیده‌اید، به اشتراک بگذارید.

اسپاتیفای رپد

کشف قطعات جدید

ساندکلود اقیانوس عمیقی از انواع موسیقی‌ها را دارد؛ ولی خودتان باید داخل آن بپرید و آهنگ‌های جدید را کشف کنید؛ در حالی که اسپاتیفای فیچرهای متنوعی برای پیشنهاد قطعات جدید به کاربر دارد. 

اسپاتیفای انواع و اقسام پلی‌لیست‌ها را برای کاربر آماده می‌کند تا آهنگ‌های جدید مورد علاقه‌اش را بر اساس آنچه تا الان شنیده است، پیدا کند؛ مثلا پلی‌لیست از آخرین قطعات منتشرشده‌ی هنرمندان مورد علاقه، پلی‌لیست‌های روزانه براساس علایق، پلی‌لیست‌های هفتگی براساس آنچه در هفته گوش داده‌اید، ساخت پلی‌لیست براساس یک قطعات به‌صورت خودکار.

در تصویر زیر، مقایسه‌ی هزینه‌های ۲ پلتفرم را برای شنوندگان مشاهده می‌کنید:

مقایسه پلن شنونگان اسپاتیفای و ساندکلود

مقایسه ساندکلود و اسپاتیفای برای هنرمندان

این ۲ پلتفرم برای هنرمندان هم فیچرهای متفاوتی دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

بارگذاری موسیقی

بارگذاری موسیقی در ساندکلود ساده است و به هیچ مجوز یا مراحل خاصی نیاز ندارید. کافی است موسیقی‌تان را آپلود کنید تا منتشر شود؛ ولی انتشار در اسپاتیفای باید توسط یک توزیع‌کننده انجام شود. در واقع نیاز است در پلتفرم دیگری ثبت‌نام و از طریق آن در اسپاتیفای قطعه‌ی خود را منتشر کنید.

نسخه‌ی منتشرشده 

ساندکلود پلتفرم مناسبی برای انتشار نسخه‌های اولیه و بررسی بازخوردهاست. حتی می‌توان به‌صورت خصوصی آن را منتشر کرد و قبل از انتشار رسمی به آن گوش داد تا راه‌هایی برای بهبود قطعه پیدا کرد. در مقابل، اسپاتیفای محل انتشار نسخه‌ی نهایی و آماده‌ی یک اثر است.

امکان رشد مخاطبان

ساندکلود راه‌های مختلفی برای رشد جامعه‌ی مخاطبان هنرمندان ایجاد کرده است؛ مثلا امکان دانلود آهنگ، امکان گرفتن اطلاعاتی مثل ایمیل در ازای دانلود و امکان آپلود نسخه‌های غیررسمی یا ضبط‌شده در کنسرت.

اسپاتیفای در مقابل، هیچ امکانی به‌جز درخواست فالو برای رشد دادن جامعه‌ی مخاطبان ندارد.

در تصویر زیر مقایسه‌ی هزینه‌ی عضویت در طرح هنرمندان این ۲ پلتفرم را می‌توانید ببینید:

مقایسه هزینه پلن هنرمندن ساند کلود و اسپاتیفای

در دسته‌بندی مقالات آموزشی وبلاگ نامبرلند، درباره‌ی سایر موضوعات آموزشی مرتبط با تکنولوژی بخوانید.

ساند کلود چیست؟ نگاهی گذرا

ساندکلود یکی از سرویس‌های استریمینگ مطرح موسیقی در جهان است که میلیون‌ها قطعه‌ی موسیقی در آن وجود دارد. ساندکلود بهترین پلتفرم برای پیداکردن موسیقی‌های خاص و هنرمندان کمترشناخته‌شده است.

در این مقاله گفتیم ساند کلود چیست و آن را با اسپاتیفای مقایسه کردیم. شما از ساند کلود استفاده کرده‌اید؟ نظر خود را درباره‌ی آن بنویسید.

سوالات متداول

  1. آیا برنامه ساند کلود تبلیغات دارد؟

    بله، نسخه‌ی رایگان ساند کلود تبلیغات دارد.

  2. ساندکلود چیست و چه تفاوتی با Spotify یا یوتیوب دارد؟

    ساند کلود یک پلتفرم استریم موسیقی است که در آن همه می‌توانند قطعات صوتی‌شان را منتشر کنند؛ ولی اسپاتیفای و یوتیوب موزیک فقط نسخه‌های رسمی موسیقی‌های هنرمندان را منتشر می‌کنند.

  3. آیا SoundCloud رایگان است؟

    بله، ساند کلود نسخه‌ی رایگان هم دارد؛ ولی در نسخه‌ی رایگان به همه‌ی آهنگ‌ها دسترسی ندارید.

  4. چه کسانی از ساندکلود استفاده می‌کنند؟

    هم شنوندگان موسیقی هم سازندگان آن می‌توانند از ساند کلود استفاده کنند.

  5. SoundCloud Go چیست و چرا باید ارتقا داد؟

    ساند کلود GO نسخه‌ی پرمیوم ساند کلود است. با خرید این نسخه، به همه‌ی موسیقی‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و تبلیغات حذف می‌شود.

  6. آیا می‌توانم موسیقی ساندکلود را دانلود کنم؟

    در صورتی که ناشر موسیقی اجازه‌ی آن را داده باشد، می‌توانید آهنگ‌های ساند کلود را دانلود کنید.

  7. Repost کردن توسط SoundCloud چیست؟

    ری‌پست کردن در ساندکلود یعنی آهنگی را در پروفایل خود و برای دنبال‌کنندگانتان بازنشر کنید؛ مثل سایر شبکه‌های اجتماعی.