اسپاتیفای (Spotify) از طرحی تازه پرده برداشته که هدفش مقابله با «آشغال‌های موسیقیایی» است؛ همان آثار کم‌کیفیتی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند و در حال پر کردن پلتفرم‌های استریم هستند. این شرکت می‌گوید می‌خواهد از هوش مصنوعی برای حمایت از هنرمندان واقعی استفاده کند، نه جایگزینی آن‌ها.

Soundcloud

جدیدترین اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی را در نامبرلند بخوانید.

براساس گزارش Tom’s Guide، اسپاتیفای در قالب برنامه‌ای با شعار «artist-first» با بزرگ‌ترین ناشران دنیا همکاری می‌کند تا برای استفاده از هوش مصنوعی در موسیقی چارچوبی مشخص تدوین کند. در این طرح، چهار اصل کلیدی وجود دارد:

  • حفظ اختیار هنرمندان در استفاده از ابزارهای AI،
  • پرداخت منصفانه،
  • همکاری با شرکت‌های ضبط،
  • ایجاد راه‌های جدید برای ارتباط مستقیم با طرفداران.

مرزهای ایمن برای عصر هوش مصنوعی

در هفته‌های اخیر، اسپاتیفای مجموعه‌ای از اقدامات فنی را هم اجرا کرده است تا کاربران بتوانند محتواهای ساخته شده با هوش مصنوعی را شناسایی کنند. به گفته‌ی شرکت، هر هنرمند یا ناشر موظف است مشخص کند در تولید آهنگ از AI استفاده شده یا نه. همچنین اسپاتیفای وعده داده که با جعل صدای خوانندگان و سوءاستفاده از فناوری‌های تقلید صدا (voice cloning) برخورد می‌کند.

از زمانی که مدل‌های هوش مصنوعی آثار تکراری و بی‌هویت را روانه‌ی پلتفرم‌ها کردند، اسپاتیفای با این تصمیم‌ها با «موسیقی‌های ماشینی» مبارزه کرده است.

اسپاتیفای پیش‌تر اعلام کرده بود که بیش از ۷۵ میلیون آهنگ اسپم یا جعلی را از فهرست خود حذف کرده است. حالا این شرکت قصد دارد نظارت و شفافیت را تا جایی افزایش دهد که میان خلاقیت انسانی و ماشینی تعادل برقرار شود.

اگرچه هنوز جزئیات این ابزارهای اسپاتیفای مشخص نیست، اما این مسیر می‌تواند الگویی برای سایر سرویس‌ها مانند Apple Music یا YouTube Music باشد. اما به یاد داشته باشید که رقابت آینده‌ی صنعت موسیقی، بر سر کیفیت واقعی و اصالت صداهاست.

  • در دنیای گجت‌ها هم محصولات تازه‌ای در حال شکل دادن به همین آینده‌اند، مانند عینک هوشمند Halo با دستیار AI که مرز میان ابزارهای پوشیدنی و هوش مصنوعی را کم‌رنگ‌تر کرده است.