تا پیش از این، ظاهر خلاصههای ویدیویی NotebookLM ساده و یکسان بود، اما خبر تازهای منتشر شده که میگوید گوگل در حال تست سبکهای بصری جدید در NotebookLM است. یعنی خروجیهای ویدیویی این ابزار از حالت خشک و کلاسیک به یک تجربهی خلاقانه و پویا تبدیل میشود.
جدیدترین اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی را در نامبرلند بخوانید.
براساس گزارش سایت TestingCatalog، گوگل در نسخهی آزمایشی جدید NotebookLM، گزینههایی برای انتخاب «Visual Style» در بخش ویدیوها اضافه کرده است. این سبکها شامل چنین استایلهایی میشوند:
- وایتبرد (Whiteboard)،
- آبرنگ (Watercolour)،
- ریسوگرافیک (Risographic)،
- کاردستی کاغذی (Papercraft)،
- میراث (Heritage)،
- انیمه (Anime).
البته به یاد داشته باشید که این تغییر صرفاً ظاهری نیست. در برخی سبکها، خلاصههای ویدیویی با جزئیات تصویری و رنگهای زندهتری تولید میشوند که کیفیت نهایی را بالا میبرد. گوگل همچنین در حال تست قابلیتی به نام Auto-Select است که میتواند بهصورت خودکار، بهترین سبک بصری را متناسب با موضوع ویدیو انتخاب کند. مثلاً برای محتوای آموزشی سبک وایتبرد فعال شود، و برای تبلیغات یا ارائههای بصری، گزینهی انیمه یا آبرنگ بهکار رود.
اگرچه گوگل هنوز این قابلیت را بهصورت رسمی اعلام نکرده، اما آزمایش محدود آن در چند حساب تأیید شده؛ زیرا تصاویری از تست این قابلیت منتشر شده است:

این قابلیت جدید NotebookLM کاری میکند که کاربران هم یادداشتها و تحقیقاتشان را خلاصه کنند و هم آنها را در قالبی مناسب با مخاطب ارائه دهند.
- این جهتگیری تازه نشان میدهد رقابت میان غولهای فناوری بر سر «قالب ارائهی محتوا» است. در همین راستا، استفاده از چتهای هوش مصنوعی برای تبلیغات نیز از اولین قدمهایی است که متا برای تبلیغات اینستاگرام و فیسبوک برداشته است.
