هوش مصنوعی Gemini گوگل قابلیت جدیدی به نام جستوجوی عمیق (Deep Research) معرفی کرده است که اکنون میتواند به دادههای کاربران در سرویسهایی مانند گوگلدرایو، جیمیل و گوگلچت دسترسی یابد و بر پایهی آنها گزارشهایی مفصل و شخصیسازیشده تولید کند.
جدیدترین اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی را در نامبرلند بخوانید.
بر اساس اطلاعیه رسمی گوگل، ویژگی «Deep Research» میتواند با تحلیل اطلاعات موجود در ایمیلها، چتها و فایلهای داخلی موجود در «Workspace»، گزارشهای مفیدی نظیر تحلیل رقبا یا پیشنهاد بهبود محصول ارائه دهد. این ویژگی از طریق مرورگر دسکتاپ در دسترس است و بهزودی برای دستگاههای موبایل نیز منتشر خواهد شد.
کاربران هنگام فعالسازی این ابزار میتوانند بین چهار منبع جستجو در وب، جیمیل، درایو و چت، منابع مورد نظر خود را انتخاب کنند. این بدین معنا است که ایمیلها، فایلها، اسناد و گفتوگوها میتوانند در فرآیند تولید گزارش لحاظ شوند.
گوگل در وبلاگ خود نمونهای از کاربرد این قابلیت را چنین تشریح کرده است: «اکنون شما میتوانید یک تحلیل بازار برای یک محصول جدید را با کمک «Deep Research» آغاز کنید، بهطوری که اسناد اولیهٔ ایدهپردازی تیم، ایمیلهای مرتبط و برنامههای پروژه شما را تحلیل کند».

لازم به ذکر است که این بهروزرسانی تنها برای کاربران سازمانی نیست؛ بلکه همهی کاربران هوش مصنوعی گوگل میتوانند این قابلیت را فعال کنند. بنابراین برای استفاده از این ویژگی نیازی به خرید اکانت جمینای نخواهد بود.
غول دنیای جستوجو پیش از این نیز هوش مصنوعی جمینای را به ابزار Google Maps نیز وارد کرده بود. ادغام جمینای با اپلیکیشن گوگلمپ به معنای این است که کاربران میتوانند به صورت صوتی با Maps تعامل داشته باشند.
