وقتی دانشآموزی میتواند تنها با چند کلیک پاسخ کامل یک آزمون یا تست را از چتبات دریافت کند، دیگر چه نیازی به مطالعه است؟ در یک مدرسه در لسآنجلس، معلمان این سوال را مطرح کردند تا این موضوع را بررسی کنند که مرز میان «یادگیری واقعی» و «میانبر دیجیتال» دقیقا چقدر است.
جدیدترین اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی را در نامبرلند بخوانید.
براساس گزارش Los Angeles Times، مسئولان منطقهی آموزشی لسآنجلس (LAUSD) میگویند استفادهی گسترده از ابزارهای هوش مصنوعی، مثل ChatGPT، باعث شده ارزیابی واقعی دانشآموزان دشوار شود.
شرایطی را در نظر بگیرید که دانشآموز تمام تکالیفش را با کمک هوش مصنوعی تحویل دهد، بهنظر شما مهارت لازم را یاد گرفته یا فقط پاسخهای آماده را تحویل معلمش میدهد؟ در این وضعیت پس طبیعی است که معلمان ابزاری برای تشخیص تقلب پیدا کنند. اما یکی از معلمان معتقد است که:
«ممنوعیت استفاده از هوش مصنوعی راهحل نیست. ما باید نوع پرسشها را تغییر دهیم؛ سؤالها را تحلیلی طراحی کنیم، آزمونها را شفاهی برگزار کنیم و تمرینها شخصیسازیشده باشند تا نشان دهند که دانشآموز واقعاً یاد گرفته یا نه.»
این چالش نشان میدهد که در این دوران باید موارد مربوط به استفاده از هوش مصنوعی را بازنگری کنیم. اگر استفاده از فناوری چهارچوب مشخصی داشته باشد، این نگرانیها هر روز کم و کمتر میشوند. دیگر معلمان و والدین هم با خیال آسودهتری تحصیل دختران و پسران را پیش میگیرند.
قطعا در سالهای آینده شیوهنامهای برای مدارس و دانشآموزان دربارهی روشهای استفاده از هوش مصنوعی در تدریس و یادگیری ارائه میشود. اما تا آن زمان باید به یاد داشته باشیم که راهحل نهایی اعمال محدودیت نیست، بلکه باید استفادهی مسئولانه از هوش مصنوعی را به دانشآموزان یاد بدهیم.
- این بحثها یادآور آن است که هوش مصنوعی نهتنها در کلاسهای درس بلکه حتی در حل مسائل پیچیده هم سرآمد است. برای نمونه خبر حل معمای 2400 ساله با چت جیپیتی را بخوانید.
