شرکت متا در نظر دارد نسخه‌های پرداختی از فیس‌بوک و اینستاگرام بدون تبلیغات را برای کاربران مقیم اتحادیه اروپا (EU) ارائه دهد. این تصمیم به دنبال فشارها و نظارت‌هایی از سوی مقامات نظارتی در اتحادیه اروپا اتخاذ شده است. افرادی که اشتراک این نسخه‌های پرداختی را خریداری کنند، تبلیغات را در فیس‌بوک و اینستاگرام نخواهند دید. همچنین، متا قصد دارد نسخه‌های رایگان این دو اپلیکیشن با تبلیغات را نیز برای کاربران اتحادیه اروپا ادامه دهد.

افرادی که اشتراک فیس‌بوک و اینستاگرام را خریداری می‌کنند، تبلیغات در این اپلیکیشن‌ها را نخواهند دید. این اقدام می‌تواند به متا کمک کند تا نگرانی‌های مرتبط با حفظ حریم خصوصی و نظارت‌های دیگر از سوی مقامات اتحادیه اروپا را دور بزند. زیرا با ارائه گزینه‌ای به کاربران که از خدمات مبتنی بر تبلیغات این شرکت استفاده نمی‌کنند، از تحلیل داده‌های افراد برای تبلیغات معتمد بهره‌مند نمی‌شود.

متا (شرکت پشت فیس‌بوک و اینستاگرام) همچنان نسخه‌های رایگان فیس‌بوک و اینستاگرام با تبلیغات در اتحادیه اروپا ارائه خواهد داد. هنوز مشخص نیست که نسخه‌های پرداختی این اپلیکیشن‌ها چه قدر هزینه داشته و یا زمان عرضه آن‌ها تعیین شده است.

در حدود 20 سال گذشته، کسب و کار اصلی شرکت متا (که پیشتر با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد) بر ارائه خدمات شبکه‌های اجتماعی رایگان به کاربران و فروش تبلیغات به شرکت‌ها برای دستیابی به این مخاطبین متمرکز بوده است. ارائه یک نسخه پرداختی (اشتراکی) از خدمات به کاربران یکی از مثال‌های ملموس است که چگونه شرکت‌ها مجبور به بازطراحی محصولات خود به منظور تطابق با قوانین حفظ حریم خصوصی داده و سیاست‌های دولتی دیگر، به ویژه در اروپا، هستند.

به عبارت دیگر، این نسخه‌های پرداختی اشتراکی نشان از تغییر در مدل کسب و کار این شرکت به منظور پاسخ به تغییرات در مقررات حفاظت از داده و سیاست‌های دولتی در اروپا و دیگر مناطق دنیا می‌دهد.