سرویس‌های  openai به قدری زیاد هستند که ممکن است کاربر پس از ثبت نام نتواند به خوبی از محیط آن استفاده کند و برایش گنگ به نظر بیاید. سایت اصلی openai هم اطلاعات خیلی خوبی در اختیار شما نمی‌گذارد و اطلاعات و آموزش‌های سایت تا حد زیادی پراکنده است. همچنین بسیاری از مفاهیم که در openai می‌بینید احتمالا اولین بار است که با آن برخورد می‌کنید، بنابراین استفاده از آن کمی سخت و گیج کننده به نظر می‌رسد، بنابراین برای اینکه کاربران بتوانند استفاده بهتری  داشته باشند ما مقاله‌ای را جهت آموزش استفاده از chatgpt  برای شما آماده کردیم. (chatgpt چیست؟)

عناوین مقاله

تفاوت openai با chatgpt

کاربران ایرانی بیشتر با chatgpt آشنا هستند. پلتفرم‌های خارجی بیشتر با نام openai محصولاتشان را عرضه می‌کنند. برای کاربران ایرانی این سوال پیش می‌آید این دو چه ارتباطی با هم دارند، آیا اساسا دو چیز متفاوت هستند، یا یک نام برای دو چیز می‌باشند. واقعیت این است chatgpt زیر مجموعه openai  است و شما با ثبت نام در openai به chatgpt دسترسی خواهید داشت. همچنین اگر در chatgpt ثبت نام کنید می‌توانید وارد بخش‌های دیگر openai شوید.

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم openai شرکت سازنده هوش مصنوعی است که سعی کرده انواع روش‌های ایجاد هوش مصنوعی را تحت پوشش خود قرار دهد. معروفترین ابزار هوش مصنوعی در openai همین chatgpt  است.

اما openai انواع دیگری از هوش مصنوعی نظیر DALL E را دارد، این‌ها در واقع سرویس های ویژه ساخت عکس با هوش مصنوعی هستند و ارتباطی با chatgpt ندارند. از آنجا که ما در این مقاله بیشتر روی chatgpt متمرکز هستیم شما را در بالا به مقالات مربوط به ساخت عکس ارجاع دادیم.

راه اندازی و استفاده از chatgpt  در openai

اموزش chatgpt

اموزش chatgpt

ابتدا باید اندکی شما را با محیط کارopenai  آشنا کنیم. در آغاز باید بگوییم که صفحه اصلی openai  به درد شما نمی‌خورد،  اطلاعات چندانی ندارد، سرویس‌هایش هم در دسترس نیستند. حتی در ثبت نام هم کمک چندانی به شما نمی‌کند. هر چند که در پایین صفحه خیلی ریز نوشته است Try chatgpt که با استفاده از آن می‌توانید وارد لینک  ثبت نام و استفاده از chatgpt  شوید. یا اینکه لینک DALL E هم در قسمت پایین صفحه اصلی openai پایین chatgpt قرار گرفته است. اما راه دیگری به شما معرفی می‌کنیم.

به طور کلی با دو لینک می‌توانید از openai استفاده کنید. لینک beta و لینک chat از هر دوی اینها می‌توانید ثبت نام کنید و نام کاربری و رمز عبور یکی از اینها برای ورود به دیگری کافی است. اگر فقط قصد استفاده از chatgpt را دارید، از همان لینک چت استفاده کنید.

اما در لینک بتا می‌توانید از خدمات چت و چند خدمت دیگر هم استفاده کنید. از جمله خدمات مربوط به ساخت عکس و …

مهم‌ترین محیط کاری beta زمین‌های بازی یا همان playground ها و example ها هستند.

در این بخش می‌توانید خدماتی که chatgpt به شما می‌دهد را ببینید، البته این‌ها مثال‌هایی هستند از خدماتی که چت به شما می‌دهد. Chatgpt خدمات بیشتری هم به شما می‌دهد بستگی دارد که چگونه از آن استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این example ها مقاله کاربردهای openai را بخوانید.

اگر قصد استفاده از DALL E را دارید می‌توانید از تب overview روی image generation کلیک کنید.

اما اگر از طریق لینک چت وارد شوید، کار برایتان بسیار ساده‌تر است. استفاده از chatgpt پیچیدگی‌های استفاده از beta را ندارد و به محض login صفحه‌ی چت برای شما می‌آید.

هزینه استفاده از chatgpt و openai

پس از خرید openai یا ساخت اکانت آن از طریق نامبرلند یکی از سوالات رایج کاربران در مورد هزینه استفاده از chatgpt و openai است. قبل از پاسخ این سوال باید بدانیم که از کدام محیط می‍خواهید استفاده کنید از محیط chatgpt یا beta

قبل از استفاده از chatgpt هزینه‌های مربوط به beta را برای شما شرح می‌دهیم. در beta شما 18 دلار اعتبار رایگان دارید. که از طرف سایت openai به شما داده شده است. این اعتباریست که شما در استفاده از examples و playground  می‌توانید روی آن حساب کنید.

استفاده پلفترم openai یا همان beta

اموزش openai

اموزش openai

اما این هجده دلار چگونه مصرف می‌شود. برای آگاهی از نحوه مصرف 18 دلار بتا، باید با دو مفهوم آشنا شوید. Base model  یا مدل‌های پایه و توکن ها.

Base model ها در واقع همان پردازنده‌های هوش مصنوعی هستند که به سوالات شما و درخواست‌های شما پاسخ می‌دهند. این پردازنده‌ها عبارتند از davinci ، curie ، babbage و ADA این ها هر کدام چند نسخه دارند. اگر قبل از این مدل‌ها واژه text بیاید یعنی این موتورها هوش مصنوعی مربوط به متن را برای شما بالا می‌آورند.(مثلا (text davinci 3 از بین این مدل‌ها داوینچی بهترین، دقیق‌ترین و گران‌ترین است. طبیعتا داوینچی سه از همه آنها بهتر است و گران‌تر. ADA سریع‌ترین این مدل‌ها است.

اما آیا با این مدل‌ها می‌توانید کد بنویسید؟پاسخ خیر است. بنابراین برای کد نویسی باید مدل‌های دیگری را انتخاب کنید. در beta و playground باید مدلتان را به مدل های ویژه کد تغییر دهید. مدل‌هایی نظیر code davinci و … می‌توان روی گزینه‌هایی نظیر code cushmen هم حساب کرد اینجا هم داوینچی دقیقترین و گران‌ترین است.

حالا با مدل‌ها و هزینه‌های آنها آشنا شدیم. اما چگونه محاسبه می‌شوند. در اینجا باید با مفهوم توکن در openai آشنا شویم. وقتی شما یک پاسخی از chatgpt می‌گیرید بر حسب طول متن، نوع خدمتی که به شما انجام می‌دهد هر چند کاراکتر را به یک توکن تبدیل می‌کند. مثلا یک متن هزار کلمه حاوی تعدادی توکن است. تعداد توکن‌ها در قیمت مدل‌ها ضرب می‌شوند و قیمت نهایی استفاده شما از خدمات openai را تعیین می‌کنند.

هر چقدر استفاده کنید از آن 18 دلار اعتبار اولیه کم می‌شود. اما نگران نباشید آن قدر ها هم گران نیست و اعتبار اولیه به مدت طولانی برای شما می‌ماند و تمام نمی‌شود. اگر قصد دارید نحوه محاسبه آن را ببینید به بخش tokenizer اوپن ای آی بروید تا قیمت‌ها به طور دقیق دستتان بیاید.

استفاده از chatgpt

Chatgpt اکثر خدمات playground  را پوشش می‌دهد. اما به طور کلی محیط ساده‌تری دارد. در chatgpt شما مدل‌ها را تعیین نمی‌کنید خود chatgpt تشخیص می‌دهد که الان باید با کدام مدل پاسخ دهد. نسخه رایگان chatgpt که هم اکنون در دسترس شما است، gpt3 نام دارد. در حال حاضر chat gpt3 در فاز آزمایشی قرار دارد و تا اطلاع ثانوی رایگان است. اما با توجه به استقبال زیادی که از آن شده است احتمالا در اینده gpt های رایگان دیگر باقی نمانند.

هم اکنون chatgpt plus توسط  openai با قیمت ماهانه 20 دلار عرضه شده است که مدلی تحت عنوان مدل توربو هم دارد. در آینده نه چندان دور هم chatgpt 4 می‌آید که قدرت آن چندین برابر chatgpt3 است که بعید است رایگان باشد. همچنین به زودی بینگ جدید(جستجوگر مایکروسافت) خواهد آمد که دارای همین chatgpt هم است. اما برای استفاده از آن باید به لیست انتظار بروید.

سخن آخر

به نظر می‌آید که استفاده از chatgpt به قدری رونق یافته است که بخشی از وظایف موتورهای جستجو را بر عهده خواهد گرفت. همه افراد تمایل دارند تا از این سرویس‌ هوش مصنوعی استفاده کنند و برای کارهایشان یا حتی سرگرم کردن خودشان روی آن حساب کنند. در این مقاله ما سعی کردیم تا بیش از پیش محیط openai  و chatgpt  را به شما معرفی کنیم.