جف بزوس، صاحب آمازون به تازگی حمایت خود را از یک استارتاپ هوش مصنوعی اعلام کرده و مدیرعامل این استارتاپ اظهار داشته که “گوگل به عنوان یک جستجوگر قدیمی در نظر گرفته می‌شود و به زودی منسوخ خواهد شد.”

وی این اظهارنظر را در مورد استارتاپ جدیدی به نام “پرپلکسیتی” کرده است که به تازگی تأسیس شده و هدف از آن توسعه یک موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی با ویژگی‌های چت‌بات و نمایش زمان و پانوت اطلاعات است. این استارتاپ با حمایت بزرگان صنعت، از جمله جف بزوس، در اوت 2022 تأسیس شده و به سرعت به 10 میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته است، حتی با اجتناب تقریباً کامل از تبلیغات سنتی.

اعلام شده که بیش از یک میلیون نفر اپلیکیشن‌های موبایل این استارتاپ را نصب کرده‌اند و در سال گذشته بیش از نیم میلیارد درخواست خدمت داده است. این شرکت با جذب حدود 73.6 میلیون دلار سرمایه، ارزشی حدود 520 میلیون دلاری کسب کرده است.

سرمایه هایی که شرکت پرپلکسیتی تا کنون جذب کرده است

طبق اعلام Fortune.com، شرکت “پرپلکسیتی” روز چهارشنبه به صورت رسمی در سان فرانسیسکو اعلام کرد که موفق شده 73.6 میلیون دلار را از یک گروه سرمایه گذار جذب کند. این گروه سرمایه گذاری تحت نظر شرکت IVP است؛ جف بزوس نیز در لیست سرمایه گذاران شرکت قرار دارد. همچنین شرکت تولید کننده تراشه‌های هوش مصنوعی Nvidia با ارزش 1.2 تریلیون دلار و توبیاس لوتکه، هم‌موسس شاپیفای می‌شود.

معاون تحقیقات کاربردی در شرکت Nvidia اظهار داشته که “پرپلکسیتی” یکی از تنها محصولات هوش مصنوعی مصرفی است که به مرحله مهمی رسیده و 10 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. او بیان کرده که این تکنولوژی هوش مصنوعی قرار است نحوه دسترسی مردم به اطلاعات را بهبود بخشد و تحولی در این زمینه ایجاد کند.

رقابت گوگل با پرپلکسیتی

“Avarind Srinivas”، مدیرعامل “پرپلکسیتی” و پژوهشگر سابق “OpenAI”، هفته گذشته به رویترز اظهار کرد: “گوگل به عنوان چیزی قدیمی در نظر گرفته خواهد شد.” و ادامه داد: “پرپلکسیتی به عنوان چیزی که نسل بعدی و آینده را نمایان می‌کند، شناخته خواهد شد.”

ارزش “پرپلکسیتی” به تازگی حدود 520 میلیون دلار تخمین زده شده است. شرکت نسخه Pro خود را با قیمت 20 دلار در ماه ارائه می‌دهد، که به کاربران این امکان را می‌دهد که از مدل‌های زبان بزرگ مختلف انتخاب کنند، از جمله GPT-4 از OpenAI، Claude 2.1 از Anthropic، Gemini از گوگل، یا مدل LLM Perplexity خود شرکت.

با این حال، “پرپلکسیتی” هنوز به سودآوری کامل نرسیده است و درآمد سالانه آن حدود 5 تا 10 میلیون دلار از اشتراک‌ها و فروش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی‌اش است. شرکت قصد دارد تعداد کارمندان خود را از 38 نفر کنونی به حدود 60 نفر تا پایان سال افزایش دهد.

به گفته سرینیواس به وال استریت ژورنال “پرپلکسیتی” هنوز مسیر طولانی‌ای را پیش رو دارد. آن فقط درآمد سالانه حدود 5 تا 10 میلیون دلار از اشتراک‌ها و فروش نرم‌افزارهای هوش مصنوعی‌اش کسب می‌کند،. این شرکت قصد دارد از میزان کارمندان فعلی 38 نفر به حدود 60 نفر تا پایان سال افزایش یابد.

با این‌حال، با این اعداد محدود، دور جدید تأمین مالی این هفته ارزش شرکت را به حدود 520 میلیون دلار می‌رساند.

چالش به گوگل: آیا ‘پرپلکسیتی’ می‌تواند هوش مصنوعی را از گوگل بگیرد؟

بدون شک، شرکت مادر گوگل، یعنی آلفابت، دارای سرمایه‌بازار بیش از 1.7 تریلیون دلار است و گوگل حدود 90 درصد از بازار جستجوی آنلاین را در اختیار دارد. گوگل تعداد زیادی از رقبا را دفع کرده و از سال‌ها پیش، قبل از اینکه OpenAI در اواخر سال 2022 ChatGPT را منتشر کند و برگزاری انفجار فعلی هوش مصنوعی را آغاز کند، در زمینه هوش مصنوعی پیشرو بوده است. همچنین، در حال تست جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی بر روی میلیون‌ها کاربر است.

در عین حال، مایکروسافت ChatGPT-4 را از OpenAI در موتور جستجوی بینگ خود گنجانده است که تا کنون در رده دوم دور از گوگل قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی 4 چیست

خطراتی که این دو رقیب را تهدید می‌کند؟

به هر حال، در حالی که گوگل با خطرات کمی روبه‌رو است، در طولانی مدت ممکن است آسیب ببیند اگر مردم شروع به کمتر استفاده کردن از موتور جستجوی آن و بیشتر به چت‌بات‌های هوش مصنوعی برای جستجوی آنلاین مشغول شوند سرینیواس به وال استریت ژورنال گفت: “اگر بتوانید سوال کسی را مستقیماً پاسخ دهید، هیچکس به آن 10 لینک آبی نیاز ندارد.”

در اعلامیه این هفته، او نوشت: “ما در لحظه تغییر نقطه عطفی در چگونگی دسترسی مردم به اطلاعات آنلاین قرار داریم… زمان‌های جستجوی از طریق هرزنامه‌های سئو، لینک‌های حمایتی و صفحات وب متعدد به وسیله یک روش بسیار کارآمدتر برای مصرف و به اشتراک‌گذاری اطلاعات جای خواهد گرفت.”

بزوس باور دارد که شرکت او هنوز در معرض خطر است، اما همچنین به همان اندازه که امازون هنگامی که وب موج بود، یک شرط بسیار کوچک بود. اکنون نوبت به هوش مصنوعی است و بزوس شرط می‌بندد که “پرپلکسیتی” این موج را به خوبی سوار خواهد شد.