از زمانی که OpenAI در نوامبر 2022 چت جی پی تی را به طور عمومی در دسترس قرار داد، همه در تکاپو افتادند که از آن استفاده کنند و از این موج تکنولوژی عقب نیفتند. اما خیلی افراد بعد از کمی کار با چت جی پی تی حس کردند که آنقدرها هم مفید نیست و حتی زیاد هم کاربردی نیست!

ولی اشکال نه از چت جی پی تی، بلکه از نحوه کار کاربر است که نتوانسته روش صحیح کار با این ابزار را یاد بگیرد و خروجی مورد نظرش را بگیرد. در این مقاله از نامبرلند، نحوه استفاده از چت جی پی تی را آموزش دادیم تا پاسخ های بهتری بگیرید.

در نوشتن دستورات خلاق باشید

از خلاقیت نترسید؛ شما می‌توانید از ChatGPT بخواهید که تقریباً در مورد هر چیزی برایتان بنویسد، چه یک رمان معمایی جنایی، چه توضیحاتی درباره سیاهچاله‌ها به زبان ساده! هنگامی که برای اولین بار ChatGPT  را باز کنید، چند پیشنهاد فوری را نیز مشاهده خواهید کرد.

دستورات خلاقانه شما روی ChatGPT نیز تاثیر می گذارد که پاسخ های خلاقانه دهد. می‌توانید به آن بگویید که لحن خاصی داشته باشد، یا با نوع خاصی از مخاطبان صحبت کند، یا حتی با دوبیتی‌های قافیه دار پاسخ دهد.

آنقدر سوال بپرسید تا به جواب برسید

 ChatGPT می‌تواند سابقه چت را در حافظه خود نگه دارد و تا زمانی که چت را پاک نکرده اید می‌توانید درباره یک موضوع با او صحبت کنید و این صحبت را ادامه دهید. حتی می توانید پس از یک گفتگوی طولانی با چت بات، از او  بخواهید «کل حرف های ما را در 100 کلمه خلاصه کن.»

استفاده بهتر از چت جی پی تی

به ChatGPT بیشتر در مورد خود بگویید

اگر به ChatGPT بیشتر در مورد خود بگویید، می‌تواند پاسخ های بهتری بدهد. می‌توانید اطلاعاتی به او بدهید مانند اینکه در کجای دنیا هستید، چه علایقی دارید، چه کاری می‌کنید و … فقط اطلاعات خیلی شخصی را به اشتراک نگذارید.

به ChatGPT یک نقش خاص بدهید

ChatGPT زمانی بهترین عملکرد را دارد که یک نقش یا یک هویت به او بدهید و سپس دستورتان را به او بدهید (توضیح بیشتر در مورد بعدی). مثلا به او بگویید “فرض کن یک حسابدار هستی و حالا این حسابرسی ها را برای من انجام بده.”

شفاف بپرسید و هر بار فقط یک دستور به ربات بدهید

هنگامی که به ChatGPT یک نقش دادید، حالا دستور را واضح و مشخص بنویسید تا برایتان انجام دهد. در یک پرامپت وظایف و دستورات زیادی برایش ننویسید و قدم به قدم پیش بروید. مثلا به او بگویید “فرض کن یک آشپز ایتالیایی و مسلط به غذاهای مدیترانه‌ای هستی و حالا یک رسپی شام پروتئینی خوشمزه برایم بنویس.” مهم است که دستور شما کاملا مشخص باشد و جزئیاتی که در نظر دارید را شامل شود چراکه او از ذهن شما خبر ندارد! باید اطلاعاتی که لازم دارد را به او بدهید.

نحوه استفاده از چت جی پی تی

یک مثال دیگر:

“فرض کن یک ایمیل مارکتر حرفه ای در یک استارتاپ فروش کفش طبی هستی و مخاطبان هدف تو فلان رده سنی و فلان علاقه‌ها را دارند که از فلان پلتفرم به عنوان شبکه اجتماعی استفاده می کنند. حالا باید یک ایمیل تبلیغاتی درباره اهمیت استفاده از این کفش‌ها بنویسی.”

دستورات خود را بر اساس خروجی های ChatGPT اصلاح کنید

اگر پاسخ ChatGPT کاملاً آن چیزی نیست که می خواستید، دوباره به او دستور دهید! اگر خروجی اولیه با انتظارات شما مطابقت ندارد، دستور را دوباره بیان کنید، جزئیات بیشتری اضافه کنید یا درخواست خود را روشن کنید!

مثلا: «به‌عنوان کسی که عاشق رمان‌های اسرارآمیز با نقش‌های اول های زن قوی، مانند مجموعه خانم مارپل آگاتا کریستی است، می‌توانید کتاب‌های مشابه دیگری را پیشنهاد کنید. تا من لذت ببرم؟”

اطلاعات زمینه‌ای که chatGPT لازم دارد را به او بدهید

ممکن است لازم باشد یک سری اطلاعات زمینه‌ای مانند اطلاعات تاریخی، اولویت‌هایتان یا هر جزئیات مرتبطی که لازم است را به او بدهید تا بهتر بتواند پاسخ دهد.

مثال: اگر یک سناریو ویدیویی می خواهید، باید دقیقا به او بگویید که لازم است به چه مواردی دقت کند؛ نمونه آن را در زیر ببینید:

اگر می‌خواهید ChatGPT را در کسب‌وکار خود استفاده کنید یک فایل اماده کنید که شامل جزئیاتی در مورد اینکه چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌دهید و هویت برند شما چیست باشد. به این ترتیب، هربار که یک کار بیزینسی با او داشتید اطلاعات را برایش جایگذاری کنید.

از خود ChatGPT راهنمایی بگیرید

جالب است نه؟ می توانید از خود چت بات بخواهید که چه پرامپت و دستوری برای کارتان مناسب است! مثلا از ChatGPT بپرسید که چه جزئیات دیگری نیاز دارد.

«اگر بخواهم یک داستان کوتاه جنایی بنویسم، چه پرامپتی باید به تو بدهم تا بتوانی بهترین نتیجه را به من بدهی؟”

و وقتی که ChatGPT جواب داد، به چت بات بگویید که نظرتان درباره پاسخش چیست و چه چیزی را لازم است ویرایش کند.

وضوح و دقت را در اولویت قرار دهید

بازهم تکرار می کنیم که باید واضح و مشخص با او حرف بزنید و دقیقا چیزی که لازم دارید به او بفهمانید. ساختار و طرح کلی به هوش مصنوعی بدهید. او گفت هر چه بتوانید دستورالعمل های خود را دقیق تر کنید، خروجی آن بهتر خواهد بود.

به افعال توجه کنید

لازم است افعالی را پیدا کنید که به وضوح قصد شما را بیان می کند. به این ترتیب، هوش مصنوعی شانس بیشتری برای درک کامل درخواست شما دارد. مثال استفاده از عبارت «این را خلاصه کن» بهتر از عبارت «این را بازنویسی کن تا کوتاه‌تر باشد» است.

مودب باشید، اما دوستانه!

در حالی که کاربران ChatGPT ممکن است هرکدام لحن های متفاوتی داشته باشند، اینطور که به نظر می رسد صحبت کردن با یک لحن دوستانه و محاوره ای – گویی که با دوستتان حرف می زنید- بهترین نتایج را به همراه دارد. حتی گاهی او را تشویق کنید و بگویید کارش خوب بوده تا متوجه شود شما به چه نوع پاسخ‌هایی علاقه مند هستید و نظرتان درباره عملکرد او خوب بوده تا به همین روش ادامه دهد.

یک GPT سفارشی برای خود بسازید!

در نسخه چت جی پی تی 4 یک امکان به نام GPT builder وجود دارد که شما می توانید به یک بات اطلاعاتی دهید و او را آموزش دهید، تا طبق آموزش هایی که از شما دیده پاسخ های تخصصی تری بدهد. به طور مثال می توانید درباره موضوع “برنامه نویسی” اطلاعاتی به او بدهید و به اصطلاح عامیانه به او یک مبحث را “آموزش” دهید، که وقتی یک پرامپت تخصصی دریافت کرد،‌ مطابق با آموزش هایی که دیده پاسخ تخصصی بدهد،‌ و نه پاسخ های عمومی که تا به حال می توانست بدهد.

gptbuilder

این موضوع آنقدر بااهمیت است که حتی کاربران می توانند این GPT های شخصی سازی شده را به فروش برسانند چراکه ممکن است دیگرانی هم در دنیا باشند که به یک ربات آموزش دیده در این موضوع به خصوص نیاز داشته باشند.

لازم به ذکر است که برای استفاده از نسخه builder و دال ای، نسبت به خرید اکانت chatgpt 4 اقدام کنید.

نکته: در تمامی مثال هایی که در بالا استفاده شد، سعی کردیم ساده ترین موارد را بیان کنیم تا درک بهتری نسبت به موضوع پیدا کنید؛ همانطور که می دانید چت جی پی تی قادر است در حوزه های مختلف به کاربران کمک کند.