چت جی پی تی هم اکنون یکه تاز عرصه هوش مصنوعی است. اما سوال بزرگ این است که این یکه تازی یا سلطه chatgpt چقدر طول خواهد کشید. قطعا چت جی پی تی رقبای بزرگتری خواهد داشت. هر چند که این رقبا در حال حاضر بسیار عقب افتاده‌تر از چت جی پی تی هستند. گوگل که عادت داشته در همه چیز در زمان و مکان مناسب وارد شود دوره طلایی هوش مصنوعی را از دست داد. گوگل نزدیک به سه ماه پیش از مدل بارد خودش رونمایی کرد و اخیرا هم این مدل را منتشر کرده است. حالا این سوال پیش می‌آید که هوش مصنوعی گوگل به پختگی کامل رسیده یا گوگل صرفا یک اقدام عجولانه برای از دست ندادن بازار انجام داده است. برای یافتن این پاسخ باید به مقایسه گوگل بارد با chatgpt (چت جی پی تی) بپردازیم.

عناوین مقاله

چت جی پی تی و توانایی‌هایش

هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد. از ابتدای گسترش ایده ساخت هوش مصنوعی افراد زیادی در مورد هوش مصنوعی و ماهیت آن رویا پردازی کردند. از  ربات‌های هوشمند، تا چت بات‌های پاسخگو. Chatgpt از تلفیق چندین مدل هوش مصنوعی به وجود آمده بود. این مدل‌ها عبارت بودند از یادگیری عمیق، یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی.

توانایی درک مطلب، پردازش و دادن پاسخ منطقی به آن ساده‌ترین توانایی است که از یک چت بات هوش مصنوعی انتظار می‌رود. چت جی پی تی با پاسخ‌هایی همه را شگفت زده کرد. توانایی‌های چت بات chatgpt در حوزه‌های مختلفی بود و همین باعث شد که نگاه تحسین آمیز کاربران به آن جذب شود.

اما منظور ما چه حوزه‌هایی است؟ توانایی چت جی پی تی در کدنویسی صحیح و دقیق این سرویس را به یک سرویس محبوب تبدیل کرد. این دقت بالا فراتر از انتظارات کاربران بود. توانایی چت هوشندانه و درک زبان‌های گوناگون از جمله فارسی برای کاربران ایرانی بسیار رضایت بخش بود. توانایی اصلاح گرامری، خلاصه سازی متون، ساده سازی متون ، کد زنی و ترجمه باعث شد تا کاربر این تصور را داشته باشد که با چیزی فراتر از سرگرمی روبرو است. همین امر باعث شد که متخصصین chatgpt را گزینه مناسبی برای حل مسائل کاری خود بدانند. استفاده افرادی مثل برنامه نویسان از chatgpt تعداد کاربران این سرویس هوش مصنوعی را در عرض مدت کوتاهی به بیش از صد میلیون رساند. با اضافه شدن هوش مصنوعی چت جی پی تی به بینگ گوگل دیگر این عقب ماندگی را تحمل نکرد و تمرکزش را تماما روی این سرویس گذاشت.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست؟

چالش مقایسه گوگل بارد با chatgpt 3.5

مقایسه‌ای که صورت می‌گیرد بین توانایی‌های gpt3.5 و گوگل بارد است. البته می‌دانیم که chatgpt4 هوشمندتر هم است. اما برای بررسی تفاوت‌های دو مدل هوش مصنوعی chatgpt 3.5 هم کافی است. برای آنکه مقایسه عملی در مورد توانایی هر دو هوش مصنوعی و میزان هوشمندی آن‌ها داشته باشیم، چند نمونه سوال Gre را به چت جی پی تی و گوگل بارد همزمان داد. هم اکنون شما را در جریان مقایسه میگذاریم.

سوالات

سوال اولی که به طور همزمان به gpt 3.5 و گوگل بارد دادیم، به این شرح بود.

1- در مغازه‌ای حیوانات خانگی سگ و گربه به فروش می‌رسند. در ماه مارس دو برابر تعداد گربه‌ها سگ فروخته شد. در آوریل دو برابر تعداد سگ‌هایی که در ماه مارس به فروش رفته بود، فروخته شد. همچنین تعداد گربه‌های که در ماه آوریل به فروش رسید سه برابر تعداد گربه‌هایی بود که در ماه مارس فروخته شده بود. اگر تعداد مجموع حیواناتی که در ماه مارس و آوریل به فروش رسیده بودند برابر 500 باشد، مغازه چه تعداد سگ را در ماه مارس به فروش رسانده است. پاسخ صحیح این سوال عدد 100 است.طبق تصاویر chatgpt 3.5 به این سوال جواب صحیح داد، اما گوگل بارد با ارور مواجه شد.

مقایسه گوگل بارد و چت جی پی تی در پاسخگویی به سوالات
پاسخ صحیح توسط gpt3.5
عدم پاسخگویی گوگل بارد به سوال مشابه
گوگل بارد می‌گوید برای پاسخگویی به این سوال برنامه ریزی نشده است.

سوال دوم: قیمت یک جفت کفش کتانی در شش ماه گذشته هشتاد دلار بوده است. در اول ژانویه قیمت محصل 20 درصد رشد داشت و کارکنان شرکت می‌توانستند با ده درصد تخفیف آن را خریداری کنند. کارکنان برای خرید چه مبلغی می‌بایست پرداخت می‌کردند؟ پاسخ گوگل با و chatgpt3.5 نسبت به این سوال ساده به طور همزمان درست بود.

پاسخگویی chatgpt به سوال ریاضی
جواب صحیح است.
پاسخگویی گوگل بارد به سوال یکسان
پاسخ گوگل بارد به این سوال صحیح است.

سوال سوم

برای ارزیابی دقت محاسبه دو سرویس هوش مصنوعی مفید بود. متن سوال به شرح زیر است.

سوال: هر گالنی 2.95 دلار قیمت دارد و بار هر گالن می‌توان 33 مایل حرکت کرد. برای آنکه 350 مایل رانندگی کنیم چه مقدار باید هزینه انجام دهیم؟ جواب هر دو هوش مصنوعی به این دو سوال صحیح بود، اما در حد یک دهم دقت chatgpt3.5 بالاتر بود.

پاسخگویی چت جی پی تی با دقت در صدم اعشار
پاسخ چت جی پی تی تا صدم اعشار دقیق است.
پاسخ گوگل بارد به سوال مشابه
پاسخ صحیح با دقت کمتر

هوش مصنوعی گوگل بارد

گوگل بارد گزینه‌ای است که گوگل برای ورود به بازار هوش مصنوعی از آن استفاده کرد. حالا بایستی این سوال را پاسخ داد آیا این اقدامی عجولانه است یا تحولی حساب شده؟ از نظر منطقی می‌دانیم ورود در زمان مناسب برای گوگل اهمیت داشت. اما برای بررسی میزان کارآیی این محصول باید با نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد آشنا شوید.

مقایسه نقاط ضعف گوگل بارد نسبت به chatgpt

پشتیبانی از تعداد کمی زبان: کسانی که با chatgpt کار کرده‌اند از توانایی پاسخگویی این چت بات نه تنها به زبان‌های غیر انگلیسی و غیر لاتین بلکه از توانایی پاسخگویی این زبان به زبان‌های محلی تعجب کرده‌اند. اما گوگل بارد در نسخه کنونی خودش از زبان انگلیسی پشتیبانی قابل قبول و از زبان‌های ژاپنی و کره‌ای پشتیبانی ضعیفی می‌کند. در نسخه کنونی این هوش مصنوعی هنوز سایر زبان‌ها مورد پشتیبانی قرار نگرفتند، گوگل پیشنهاد پشتیبانی از 40 زبان را داده است که باز هم این رقم بسیار کمتر از chatgpt است.

جالب است بدانید که نسخه چت جی پی تی 4 نسبت به نسخه GPT3.5 دقت و قابلیت های بالاتری دارد.

چند نمونه از نقاط ضعف گوگل بارد

پردازش ضعیف در سوالات چالشی: برای ارزیابی توان هوش مصنوعی باید پاسخ این سوال را به دست بیاوریم که هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند از سوالات پیچیده و غیر سرراست پشتیبانی کند. اگر مقایسه‌ای بین گوگل بارد و chatgpt در این زمینه انجام دهیم. متوجه می‌شویم که در دادن پاسخ‌های چالشی گوگل بارد بسیار ضعیف‌تر از چت جی پی تی عمل میکند.

ضعف در دادن پاسخ خلاقانه: خلاقیت یا creativity یکی از مهمترین فاکتورهایی است که با آن می‌توان میزان هوشمندی هوش مصنوعی را ارزیابی کرد. در پاسخ‌هایی که توسط گوگل بارد داده شده چنین خلاقیتی مشاهده نشده است. بر عکس پاسخ‌های یک طرفه مبتنی بر موتورهای جستجو به مخاطب داده می‌شود.

اتکای بیش از حد به موتورهای جستجو: همانطور که می‌دانیم  گوگل موتور جستجوی قوی ی دارد که برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی اش از PaLM و LaMDA که به نوعی اجداد همین گوگل بارد هستند بهره برداری کرده است. اتکای بیش از حد به پاسخ‌های مبتنی بر موتور جستجو باعث می‌شود که پاسخ گوگل بارد از سطح مطلوب خلاقیت فاصله بگیرد.

دسترسی محدود فقط از آمریکا و کانادا: اگر شما تا کنون به لینگ گوگل بارد رفتید و پاسخی نگرفتید. به این نکته توجه کنید که این سرویس فقط از آی.پی ایالات متحده آمریکا و کشور کانادا در دسترس شما خواهد بود.

مقایسه نقاط قوت گوگل بارد نسبت به chatgpt

گوگل بارد در برخی از فاکتورها نه تنها از chatgpt پایین‌تر نیست. بلکه قادر است که با آن رقابت کند. اما این فاکتورها چیستند؟ در مقایسه گوگل بارد و چت جی پی تی باید به این نقاط قوت گوگل بارد توجه کرد.

توانایی قابل قبول در کد نویسی: بر خلاف عقب ماندگی زمانی که گوگل بارد در مقایسه با chatgpt  دارد اما در کدنویسی از آن عقب تر نیست. برنامه نویسان می‌توانند از گوگل بارد همان استفاده‌ای را بکنند که از chatgpt  می‌کنند.

توانایی بالا در نوشتن شعر و موسیقی: گوگل در نوشتن اشعار معنا دار انگلیسی در سبک‌ها و روش‌های مختلف متون مناسبی به شما تحویل می‌دهد. در واقع پردازش وزنی، موسیقایی گوگل در زبان انگلیسی در تراز chatgpt  است. و این یکی از فاکتورهایی است که در مقایسه گوگل بارد و چت جی پی تی معنادار است.

توانایی بالا در دادن پاسخ‌های جستجومحور: به دلیل ارتباط تنگاتنگ با سیستم ماشین لرنینگ و موتور جستجوی قوی، پاسخ‌هایی که گوگل بارد در مقایسه با chatgpt به شما می‌دهد ارتباط تنگ‌تری با مطالب منتشر شده در سایت‌ها دارد، به همین دلیل پیدا کردن محل استناد پاسخ بارد ساده‌تر هم هست.

دسترسی آسان‌تر: برای استفاد از گوگل بارد،فقط به یک جیمیل نیاز دارید. هر چند که هم اکنون آی.پی آمریکا برای بارد ضروری است، اما احتمالا این محدودیت در آینده کم شود. بر خلاف جی پی تی که برای استفاده از آن محدودیت‌های ثبت نامی وجود دارد.

جمع بندی

در حال حاضر چت جی پی تی بسیار هوشمندتر از گوگل بارد است. توصیه ما این است که برای استفاده تخصصی از هوش مصنوعی chatgpt را انتخاب کنید. به خصوص اگر حساسیت بیشتری روی اطلاعات به دست آمده خود دارید. هر چند که پیش بینی می‌شود، رفته رفته با حل مشکلات گوگل بارد این سرویس تا ماه‌های دیگر به رقیبی برای هوش مصنوعی اوپن ای آی و چت جی پی تی تبدیل شود.